استحمام بعد از جراحی بینی
استحمام بعد از جراحی بینی

استحمام بعد از جراحی بینی، یکی از مراقبت های بعد از جراحی بینی است. در هفته اول بعد از جراحی بینی (رینوپلاستی) به دلیل وجود گچ، چسب و پانسمان، نباید استحمام کامل صورت بگیرد، زیرا چسب و پانسمان روی بینی خراب می شود.

بنابراین در هفته اول بعد از عمل شستشو از گردن به پایین بسیار منطقی خواهد بود.  قبل از مراجعه به پزشک در پایان هفته اول برای برداشتن پانسمان بیمار باید صورت و سر را کاملا با شامپو بشوید و حتی روی چسب ها آب بریزد تا آماده برداشتن شود.

شروع استحمام بعد از جراحی بینی

آیا استحمام بعد از جراحی بینی ممنوع است؟

بعد از جراحی زیبایی بینی تا یک هفته روی بینی خود پانسمان دارید و نباید اجازه دهید پانسمان خیس شود. بنابراین نمی توانید مثل قبل دوش بگیرید. در این هفته اگر نیاز به استحمام دارید از یک نفر بخواهید تا شما را همراهی و کمکتان کند. چون وقتی موهایتان را به تنهایی می شویید، باید سرتان را به جلو خم کنید و ممکن است آتل بینی را خیس کنید.

نکات مهم برای استحمام بعد از جراحی بینی

در ابتدای استحمام به خاطر داشته باشید که بعد از عمل از مسکن های زیادی برای تسکین درد استفاده کرده اید و این وضعیت باعث خواب آلودگی شما می شود، پس مراقب باشید که زمین نخورید و به بینی خود ضربه نزنید.

برای جلوگیری از سرگیجه از آب ولرم در دمای پایین استفاده کنید. تا حد امکان از خم کردن سر خود به پایین خودداری کنید. اما بهتر است قبل از عمل استحمام کنید تا چند روز بعد از جراحی بینی به حمام نروید و از مشکلات احتمالی جلوگیری کنید.

زمان شروع استحمام بعد از جراحی بینی به صورت معمول

تعیین زمان دقیق برای از سرگیری حمام به شکل عادی، از یک بیمار به بیمار دیگر متفاوت است. این امر بستگی به جراحی آنها و سرعت پیشرفت آنها در روند بهبودی دارد. گاهی اوقات یک هفته یا بیشتر طول می کشد تا دوش گرفتن به حالت عادی برگردد. حتما با جراح خود در این مورد صحبت کنید و دستورالعمل های او را به دقت دنبال کنید.

در اولین دوش گرفتن بعد از جراحی بینی حتما به نکات زیر توجه کنید:

• بینی را خشک نگه دارید-  برش ها را بپوشانید و از قرار دادن بینی در معرض آب مستقیم خودداری کنید. برای انجام این کار دقیقاً دستورالعمل های جراح خود را دنبال کنید.
  • از دوش های تلفنی استفاده کنید – دوش های دستی یا تلفنی گزینه بهتری نسبت به دوش های ثابت هستند. زیرا با دوش دستی، ناحیه بینی خیس و مرطوب نمی شود.
  • زمان دوش گرفتن خود را کوتاه کنید- اولین دوش گرفتن باید کوتاه باشد تا از التهاب جلوگیری شود و محل جراحی خشک بماند.

دوش گرفتن قبل از جراحی بینی

مهم است که شب قبل و صبح عمل جراحی بینی به طور کامل دوش بگیرید. از صابون و آب گرم استفاده کنید. ممکن است از شما خواسته شود که از نوع خاصی از صابون ضد باکتری استفاده کنید تا خطر عفونت در این روش را محدود کنید.

پس از دوش گرفتن، از استفاده لوسیون، کرم، عطر، ادکلن یا آرایش خودداری کنید. همه این مواد می توانند خطرعفونت و سایر عوارض جراحی را افزایش دهند.

زمان مناسب استحمام بعد از عمل بینی

چرا باید برای استحمام بعد از جراحی بینی صبر کنید؟

دوش گرفتن خیلی زود پس از جراحی بینی خطرات زیادی را به همراه دارد. به عنوان مثال، خیس شدن ناحیه جراحی می تواند منجر به تحریک و همچنین افزایش خطر عفونت شود. علاوه بر این، گرما و بخار ناشی از دوش می تواند منجر به التهاب شود که می تواند بر بهبود زخم تأثیر منفی بگذارد.

جریان آب از دوش نیز می تواند برای محل برش شما خطر ایجاد کند. حتی آب ملایم نیز می ‌تواند بر روی بخیه‌ها تأثیر بگذارد و احتمالاً برش را دوباره باز کند. از مالش دادن ناحیه جراحی خودداری کنید، زیرا این امر می تواند التهاب را تشدید کند. به هنگام شستن موهای خود مراقب باشید، زیرا این عمل می تواند بر روی محل برش تاثیر بگذارد.

چه زمانی برای استحمام بعد از جراحی بینی مناسب است ؟

این بسته به عمل جراحی و پیشرفت در بهبودی از بیمار به بیمار دیگر متفاوت است. ممکن است تا یک هفته یا بیشتر باشد. حتما این موضوع را با جراح خود در میان بگذارید و از دستورات او پیروی کنید.

اکثر بیماران حدود دو هفته پس از جراحی می‌توانند حمام کنند، اگرچه ممکن است دستورالعمل ‌ها یا محدودیت ‌های خاصی وجود داشته باشد.

استحمام بعد از جراحی بینی ممکن است چالش برانگیز باشد و ما سعی کردیم نکات مفیدی را در این زمینه به شما ارائه دهیم. در خاتمه، باید بگوییم که حداقل ۷ روز پس از جراحی از شستن مو و صورت خودداری کنید. می توانید صورت خود را با یک اسفنج مرطوب تمیز کنید و بدن خود را با آب ولرم بشویید. بعد از برداشتن آتل می توانید به طور معمول دوش بگیرید.