لوگو دکتر سپیده فاضلی
تغذیه بعد از جراحی بینی
۶ دقیقه
تغذیه بعد از جراحی بینی

تغذیه بعد از جراحی بینی

آنچه می خوانید...

تغذیه بعد از جراحی بینی یکی از مراقبت های بعد از جراحی بینی است که به طور مستقیم بر نتیجه جراحی تأثیر می گذارد. داشتن یک رژیم غذایی مناسب برای جراحی بینی نه تنها عوارض این عمل را کاهش می دهد، بلکه روند بهبودی را نیز تسریع می کند.

در این مقاله به غذاهایی که باید در رژیم غذایی خود بگنجانید و غذاهایی که بعد از جراحی زیبایی بینی باید از آنها اجتناب کنید، اشاره شده است.

تغذیه مناسب بعد از جراحی بینی

تغذیه بعد از جراحی بینی

هدف اصلی رژیم غذایی پس از رینوپلاستی تسریع روند بهبودی، به حداقل رساندن عوارض جانبی جراحی بینی، تقویت سیستم ایمنی و کاهش درد و التهاب است. در ادامه به این می پردازیم که بعد از جراحی بینی چه غذاهایی باید بخوریم.

غذاهای پر فیبر

خوردن غذاهای پر فیبر در طول دوره نقاهت پس از جراحی بینی بسیار مهم است زیرا با تنظیم حرکات روده از یبوست جلوگیری می کند. غذاهایی که فیبر بالایی دارند عبارتند از: پاستا، برنج قهوه ای پخته، نان گندم، ذرت بو داده، سیب، پرتقال، توت فرنگی، گلابی، هویج، سیب زمینی، نخود سبز، بروکلی، اسفناج و غیره.

غذاهای ضد التهاب

یکی از مهم ترین مواردی که باید در رژیم غذایی پس از رینوپلاستی خود بگنجانید، غذاهای ضدالتهابی است زیرا با مصرف آنها التهاب ناشی از عمل تا حد زیادی کاهش می یابد. در نتیجه دوره نقاهت کوتاه ‌تر می‌شود و زخم ‌ها سریع ‌تر بهبود می ‌یابند.

 غذاهای حاوی چربی های غیراشباع مانند آووکادو، روغن زیتون، برخی سبزیجات مانند توت فرنگی، گوجه فرنگی، شکلات تلخ و چای سبز نمونه هایی از غذاهای ضد التهاب هستند.

غذاهای ترمیم کننده زخم

یکی دیگر از مواد غذایی مهم که باید در رژیم جراحی بینی شما گنجانده شود، مواد غذایی ترمیم کننده زخم هستند.

غذاهایی که به بهبود سریع زخم های شما بعد از جراحی کمک می کنند عبارتند از:  

  • غذاهای غنی از پروتئین مانند گوشت، ماهی، تخم مرغ و ماست؛
  • غذاهای غنی از ویتامین A مانند هویج و پرتقال؛
  • سبزی های دارای برگ تیره مانند اسفناج، کلم پیچ و کاهو؛
  • غذاهای غنی از ویتامین C عبارتند از مرکبات، گوجه فرنگی، توت فرنگی و سیب زمینی سفید.

غذاهایی که اضطراب را کاهش می دهند

جالب است بدانید که درد و التهاب تنها چیزی نیست که بیماران پس از جراحی بینی با آن مواجه می شوند. برخی از افراد نیز با اضطراب پس از عمل دست و پنجه نرم می کنند. خوشبختانه، بسیاری از انواع غذاها می توانند اضطراب شما را تسکین دهند، مانند آجیل، شکلات تلخ، چای سبز و چای بابونه. با این حال، قبل از مصرف هر یک از آنها باید با پزشک خود مشورت کنید.

میوه و سبزیجات تازه

میوه ها و سبزیجات تازه سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن بعد از جراحی بینی هستند. به عنوان مثال، آناناس و هلو می توانند تورم و التهاب را کاهش دهند، زیرا حاوی آنزیمی هستند که از تورم و ناراحتی بعد از جراحی بینی جلوگیری می کند. بنابراین مصرف میوه و سبزیجات تازه در دوران نقاهت جراحی بینی ضروری است.

ویتامین ها و مواد معدنی

ویتامین‌های C و D و روی برای بهبود جراحی بینی مفید هستند. ویتامین C و روی به بازسازی پوست و تسریع روند بهبود زخم کمک می کند. مواد غذایی مانند گوشت، مرکبات، گوجه فرنگی و مکمل های غذایی منابع خوبی برای تأمین ویتامین و روی هستند.

چه زمانی می توانم بعد از عمل بینی شروع به خوردن و آشامیدن کنم؟

پس از جراحی بینی، ممکن است از شما خواسته شود برای کاهش عوارض بیهوشی، مقدار زیادی آب یا آب میوه تازه بنوشید. تقریباً دو ساعت بعد از عمل بینی می توانید خوردن غذاهای نرم مانند اسموتی و سوپ را شروع کنید.

۲۴ ساعت بعد از جراحی بینی چه بخوریم؟

از آنجایی که مواد بیهوشی تقریباً یک روز پس از جراحی بینی در بدن شما باقی می مانند، لازم است غذاهایی مصرف کنید که آرامبخش ها را از گردش خون شما خارج کند. برای خارج کردن مواد بیهوشی از سیستم گردش خونتان سعی کنید توصیه های زیر را رعایت کنید:

  • بهتر است روز بعد از جراحی بینی حداقل ۴ تا ۶ لیوان آب  بنوشید.
  • برای کاهش التهاب و عوارض بیهوشی، غذاهای غنی از پروتئین و کربوهیدرات مصرف کنید.
  • از مصرف الکل، آب گازدار، کافئین و نوشابه خودداری کنید.
  • غذاهای نرم مانند اسموتی، پودینگ و سوپ بخورید.
  • از خوردن غذاهایی که باعث یبوست یا حالت تهوع می شوند خودداری کنید.
  • بلافاصله پس از جراحی از مصرف چای به ویژه چای سبز خودداری کنید.

تغذیه در اولین هفته بعد از جراحی بینی

از آنجایی که تا یک هفته پس از عمل بینی نمی توانید دهان خود را باز کنید یا به درستی بجویید، باید غذاهای نرم مانند تخم مرغ آب پز، میوه های بخارپز، سبزیجات، غلات پخته شده، ماهی تن، کوفته های نرم و غیره بخورید.

به یاد داشته باشید که بدن شما در این دوره به ویتامین ها و مواد معدنی نیاز دارد، بنابراین باید در این هفته از غذاهای غنی از مواد مغذی استفاده کنید. همچنین، اگر روزانه مقدار زیادی مایعات مانند آب، آب میوه تازه و چای گیاهی حاوی زنجبیل بنوشید، برای جلوگیری از یبوست و تسریع بهبودی مفید است.

غذاهای ممنوعه بعد از جراحی بینی

بعد از جراحی بینی از چه غذاهایی باید پرهیز کرد

اینکه بعد از جراحی بینی چه بخوریم و از چه غذاهایی پرهیز کنیم از اهمیت یکسانی برخوردار است. برخی از غذاهایی که تاثیر منفی بر نتیجه عمل بینی دارند و نباید در دوران نقاهت آن مصرف شوند عبارتند از:

الکل:

نوشیدن نوشیدنی های الکلی بعد از عمل بینی سرعت روند بهبودی را کاهش می دهد و باعث افزایش تورم بینی می شود. همچنین، مصرف الکل بلافاصله پس از جراحی ممکن است با مواد بیهوشی داخل بدن شما تداخل داشته باشد و باعث استفراغ و اسهال شود.

غذاهای تند:

اگرچه غذاهای تند می توانند التهاب را کاهش دهند، اما باید در دو هفته اول پس از جراحی بینی از مصرف آنها پرهیز کرد زیرا ممکن است باعث مشکلات گوارشی مانند حالت تهوع، فشار خون بالا، خونریزی بینی و عطسه شود.

غذاهای غنی از سدیم:

نمک تورم و التهاب را افزایش می دهد. بنابراین توصیه می شود در دوران نقاهت و حتی تا چند ماه پس از عمل بینی از مصرف غذاهای پر سدیم به شدت پرهیز شود.

غذاهای فرآوری شده:

به یاد داشته باشید که غذاهای فرآوری شده سرشار از قند، سدیم و چربی های اشباع شده هستند وهمگی باعث افزایش التهاب و کاهش سرعت بهبودی می شوند.

غذاهای سفت:

غذاهای سفت و ترد باید حداقل تا دو هفته بعد از جراحی بینی به شدت پرهیز شود، زیرا به زمان بهبودی می‌افزایند و باعث تورم و درد در فک بالا می ‌شوند.

نوشیدنی کافئین دار:

توصیه می شود پس از جراحی بینی از مصرف کافئین خودداری کنید زیرا ممکن است روند بهبود زخم را به تاخیر بیندازد.

نتیجه گیری

به طور کلی، هر بیمار باید در ارتباط با نحوه صحیح تغذیه بعد از جراحی بینی آشنا باشد و بداند که بعد از جراحی بینی چه بخورد.

تغذیه می تواند بر نتیجه جراحی تاثیر بگذارد و بهبودی را حتی سخت تر کند. بنابراین اگر در مورد تغیه بعد از جراحی بینی سوالی دارید با ما تماس بگیرید.

دکتر سپیده فاضلی

متخصص گوش، حلق و بینی
- دارای بورد تخصصی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *