لوگو دکتر سپیده فاضلی
جای بخیه بعد از جراحی بینی
۶ دقیقه
جای بخیه بعد از جراحی بینی

جای بخیه بعد از جراحی بینی

آنچه می خوانید...

جای بخیه بعد از جراحی بینی نیاز به یکسری مراقبت ها برای دستیابی به بهترین نتایج را دارد. این بخیه ها برای جلوگیری از افتادن نوک بینی و تغییر شکل غضروف آن بعد از عمل انجام می شود.

خوشبختانه مراقبت صحیح از بخیه های جراحی بینی می تواند ساده باشد که ما  در این مقاله به صورت کامل به آن خواهیم پرداخت. پس در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

جای بخیه بعد از عمل بینی

از بین بردن جای بخیه بعد از جراحی بینی

یک هفته پس از کشیدن بخیه های خارجی بینی، متوجه خواهید شد که هنوز بخیه هایی در داخل بینی شما وجود دارد. این بخیه های داخل بینی همان بخیه های جذبی هستند که نیازی به کشیدن ندارند. اما زمان جذب بخیه در بینی چه زمانی است؟

با توجه به نکات ارائه شده توسط جراح بینی پس از ۲ تا ۳ هفته، این بخیه ها خود به خود جذب شده و گره بخیه برداشته می شود.

در دوره ای که داخل بینی شما بخیه وجود دارد، شستن و تمیز نگه داشتن روزانه بینی بسیار مهم است. زیرا بخیه ها در بینی باقی می مانند و محل مناسبی برای تجمع و رشد میکروب ها هستند. در نتیجه ممکن است باعث عفونت داخل بینی شود.

عوارض باقی ماندن بخیه در بینی

اگر بخیه در بینی باقی بماند چه؟ همانطور که گفته شد بخیه ها معمولا پس از دو تا سه هفته خود به خود جذب می شوند. البته در برخی موارد، باقی ماندن طولانی مدت بخیه ها ممکن است باعث عفونت و بوی بد در بینی شود.

بنابراین اگر چند ماه از عمل بینی شما گذشته است و احساس می کنید بخیه های جذبی در داخل بینی شما باقی مانده است، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

علائم عفونت و حساسیت به بخیه های جذبی شامل موارد زیر است:

  • افزایش درد و قرمزی اطراف محل بخیه
  • تورم
  • عفونت یا خونریزی
  • بوی نامطبوع زخم ها
  • تب

در صورت مشاهده هر یک از این علائم فورا به پزشک مراجعه کنید.

جنس بخیه های جذبی چیست؟

شاید برای شما این سوال پیش آمده باشد که جنس بخیه های قابل جذب چیست؟ بخیه های قابل جذب از مواد طبیعی یا مصنوعی ساخته می شوند. مواد طبیعی شامل نخ ساده، نخ کرومیک و نخ کلاژن جذبی است. نخ های قابل جذب مصنوعی نیز شامل نخ های ویکریل یا پلی گلاکتین می باشد.

نحوه مراقبت صحیح از جای بخیه

باقی ماندن بخیه ها بعد از ریکاوری بینی چقدر طول می کشد؟

در جراحی بینی از چندین نوع بخیه استفاده می شود. بسیاری از بخیه های استفاده شده در سطح زیرین به مدت ۲ تا ۳ ماه در جای خود باقی می مانند. اکثر بیماران این بخیه ها را نمی بینند و نمی توانند آنها را لمس کنند.

برای برش های خارج از بینی به عنوان مثال درست بین سوراخ های بینی اغلب از یک بخیه قابل جذب در ناحیه ای به نام کلوملا استفاده می شود. این بخیه های قابل جذب که به رنگ پوست هستند، نیازی به برداشتن ندارند و حدود یک هفته باقی خواهند ماند.

جای بخیه بعد از جراحی بینی چقدر قابل مشاهده است؟

ماندن یا نماندن جای بخیه بعد از جراحی بینی به نحوه بخیه زدن جراح بستگی دارد. اگر پزشک بخیه ها را به طور منظم و با فاصله کوتاه قرار دهد، پس از جراحی قابل مشاهده نخواهد بود.

بخیه های قابل جذب در داخل بینی تا چه زمانی باقی می مانند؟

برخی افراد فکر می کنند که بخیه های قابل جذب داخل بینی چند ماه باقی می ماند، اما این باور اشتباه است. این بخیه ها در نهایت پس از ۳ تا ۴ هفته جذب می شوند.

چه عواملی باعث بدتر شدن بخیه ها می شود؟

عوامل زیادی وجود دارند که باعث می شوند بخیه ها خوب نشوند که در اینجا به آنها می پردازیم.

  1. عفونت محل بخیه بعد از جراحی
  2. کشیدن سیگار و قلیان بعد از عمل
  3. خشکی پوست بیمار و کمبود کلاژن پوست
  4. سن بالای بیمار
  5. قرار گرفتن زیاد زخم در معرض نور مستقیم آفتاب

آیا امکان پاره شدن بخیه وجود دارد؟

در موارد کلی بخیه به راحتی پاره نمی شود، اما بهتر است از فین کردن یا دستکاری زخم ها و همچنین عطسه با دهان بسته خودداری شود. تا زمان بهبودی زخم، گوش را پاک نکنید و از اشیای تیز برای تمیز کردن بینی استفاده نکنید.

جای بخیه بعد از عمل بینی

لیزر برای از بین بردن جای بخیه بعد از جراحی بینی

لازم به ذکر است که پوست خود به خود می تواند بعد از جراحی جای زخم را ترمیم کند. اما این عمل ممکن است مدتی طول بکشد، بنابراین صبور باشید تا پوست بتواند خود به خود زخم را ترمیم کند.

در مواردی که جای زخم باقی می ماند، می توان از کرم های لایه بردار پوست استفاده کرد.این کار می تواند تا حد زیادی به ترمیم اسکارهای باقی مانده کمک کند.

اگر با کرم های لایه بردار نتیجه نگرفتید، می توانید با پزشک خود در ارتباط با لیزرمشورت کنید.  لیزر می تواند محل بخیه های شما را کمرنگ کند.

نکته قابل ذکر اینست که شما باید از بخیه های خود بعد از جراحی زیبایی بینی به طور صحیح مراقبت کنید. در پایان باید به شما یادآوری کنیم برای کسب بهترین نتایج بعد از عمل، از انجام کارهای خودسرانه خودداری کنید.

نحوه مراقبت صحیح از جای بخیه بعد از جراحی بینی

  • بیمار باید بخیه های خارجی خود را بعد از درمان تمیز و خشک نگه دارد. این به کاهش خطر عفونت بعد از جراحی زیبایی بینی کمک می کند.
  • پراکسید هیدروژن و پماد آنتی بیوتیک اغلب به حل کردن بخیه های جراحی بینی کمک می کند. یک بیمار رینوپلاستی باید یک بار در روز، پراکسید هیدروژن را به خطوط بخیه داخل بینی بمالد. همچنین باید روزی دو بار از پماد آنتی بیوتیک در سوراخ بینی و محل برش استفاده کند.
  • توصیه می کنیم از یک مرطوب کننده برای حفظ رطوبت در هوا در حین بهبودی استفاده کنید. اگرچه بیمار می تواند بینی خود را با یک تکه پلاستیک بپوشاند و دوش بگیرد.
  • بخیه های رینوپلاستی خارجی معمولاً ظرف یک هفته پس از درمان برداشته می شوند. با این حال، اگر خونریزی مداوم، قرمزی، تب، عفونت یا سایر مشکلات درجای بخیه بعد از جراحی بینی رخ دهد، باید بلافاصله جراح پلاستیک خود را مطلع کنید.

دکتر سپیده فاضلی

متخصص گوش، حلق و بینی
- دارای بورد تخصصی

یک پاسخ
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *