لوگو دکتر سپیده فاضلی
جراحی ترمیمی بینی
۵ دقیقه
جراحی ترمیمی بینی

جراحی ترمیمی بینی

آنچه می خوانید...

جراحی ترمیمی بینی یا ثانویه یک نوع جراحی بینی است که برای اصلاح عیوب بینی بعد از جراحی نامطلوب اولیه انجام می شود. جراحی زیبایی بینی یکی از معمولترین جراحی‌هایی است که در تمام جهان افراد زیادی هر ساله آن را انجام می‌دهند.

در اکثر موارد افراد پس از جراحی بینی به نتایج مطلوبی که مورد نظر آن‌هاست دست می‌یابند اما گاهی اوقات طی اولین جراحی بنا به دلایل مختلف ممکن است نتیجه‌ی دلخواه بیمار حاصل نشود، برخی از این عوامل عبارتند از:

  • عدم مراقبت صحیح پس از جراحی بینی
  • ضربه به بینی در روزهای اول پس از جراحی
  • عدم تخصص و تجربه جراح که منجر به ظاهر نامتناسب بینی با دیگر اجزاء صورت می‌شود.
  • مشکلات عملکردی در تنفس
  • تشکیل بافت‌های اسکار در لایه‌های زیرین بینی
  • قوز بینی
  • افتادگی نوک بینی
  • بالا بودن بیش از حد حفره‌های بینی (بینی سر بالا)
  • کج شدن بینی و عدم تقارن
هزینه عمل ترمیمی بینی

مشکلاتی که نام بردیم ممکن است بلافاصله پس از جراحی مشخص شود اما در مواقعی ماه‌ها و حتی سال‌ها بعد بیمار با عواقب ناخوشایند اولین جراحی مواجه می‌شود.

 تمام این موارد منجر به ایجاد شرایطی می‌شود که بیمار از ظاهر بینی جدید خود رضایت نداشته و جهت جراحی دوم و یا سوم که به جراحی ترمیمی بینی مشهور است، اقدام می‌نماید.

تفاوت جراحی ترمیمی بینی با اولین جراحی

ساختار داخلی بینی طی جراحی اول ممکن است دچار تغییراتی شده باشد که در جراحی ترمیمی، اصلاح آن به مراتب سخت تر از جراحی اول می‌باشد. بنابراین در انتخاب جراحی که جهت جراحی ترمیمی را انجام می دهد، باید نهایت دقت را داشته باشید.

طی تغییراتی که در جراحی اول انجام شده است ممکن است ساختار غضروف و استخوان از بین رفته باشد یا به حدی دچار تغییرات نامطلوب شده باشد که در جراحی ترمیمی احتیاج به پیوند غضروف و استخوان داشته باشید.

حتی اگر مشکلی که در بینی شما طی اولین جراحی ایجاد شده است جزئی باشد در جراحی دوم، جراح باید با دقت بسیار بیشتری جهت هرگونه تغییر و ترمیم اقدام نماید.

انواع روش‌های جراحی بینی ترمیمی

در مواردی که فقط نیاز به ترمیم‌های جزئی است می‌توان با بی‌حسی موضعی در مطب اقدام به انجام اصلاحات مورد نیاز کرد. به عنوان مثال برداشتن قوز بینی، تغییرات جزئی در کج بودن بینی و …

 اما در مورد مشکلات شدید مانند مشکلات تنفسی و عملکردی بینی و ایجاد تغییرات اساسی باید با بیهوشی عمومی و بستری شدن در بیمارستان اصلاحات را اعمال کرد.

در برخی موارد با استفاده از فیلرهای تزریقی می‌توان ایرادات جزئی را برطرف کرد. اما نتیجه‌ی آن به مدت ۹ الی ۱۲ ماه باقی می‌ماند و در موادری عوارض جانبی خطرناک و جدی را به همراه دارند (به عنوان مثال اسکارهای پوستی). بنابراین بهترین روش جهت تغییرات پایدار، جراحی ترمیمی بینی می باشد.

نکاتی که پیش از جراحی ترمیمی بینی باید بدانید

تمام جراحی‌ها با عوارض نامطلوبی مانند بی‌حسی، خونریزی، به جا ماندن جای زخم، عفونت، اسکارهای پوستی و … همراه هستند. در جراحی بینی ترمیمی نیز احتمال ایجاد تمام این موارد وجود دارد.

 علاوه بر آن به دلیل ضعیف بودن ساختار اسکلتی بینی (به دلیل تغییراتی که در جراحی قبلی ایجاد شده است) ممکن است نتایج جراحی بینی ترمیمی به صورت دلخواه نباشد. بنابراین بیمار باید توقعات واقع بینانه داشته باشد.

پیش از انتخاب جراح جهت جراحی ترمیمی ابتدا تحقیقات لازم را در مورد دانش و تخصص پزشک خود داشته باشید. چرا که هرگونه اشتباهی که در جراحی ترمیمی رخ دهد ممکن است منجر به ایجاد عوارضی شود که جبران آن‌ها سخت و گاهی غیرممکن باشد.

جراحی که عمل ترمیمی را انجام می‌دهد باید در پیوند و بازسازی عروق و ساختارهای داخلی بینی از تجربه‌ی لازم برخوردار باشد.

بهترین دکتر ترمیم بینی در تهران

روش‌های انجام جراحی ترمیمی بینی

روش جراحی بینی ترمیمی مانند جراحی اول می‌باشد و به دو صورت جراحی باز و بسته انجام می‌شود.

جراحی ترمیمی باز

    در این روش یک برش در قسمت بیرونی تیغه‌ی بینی ایجاد می‌شود تا تمام ساختارهای داخلی بینی از جمله نوک بینی، پل و استخوان بینی در دسترس جراح قرار بگیرد. با این روش جراح می‌تواند تغییرات اساسی را در بینی ایجاد نماید.

     این روش برای بیمارانی که دچار کج شدن بینی یا مشکلات عملکردی طی جراحی اول بوده‌اند و یا نیاز به پیوند استخوان و غضروف دارند مفید می‌باشد.

    جراحی ترمیمی بسته

    در این روش هیچ برشی در خارج بینی انجام نمی‌شود. این روش جراحی برای ایجاد تغییرات کوچک مانند اصلاح برآمدگی‌های کوچک و تغییر حالت نوک بینی مناسب می‌باشد.

    با توجه به مشکلاتی که حین جراحی اول ایجاد شده است جراح جهت جراحی دوم روش باز یا بسته را انتخاب می‌نماید.

    مراقبت‌های پس از جراحی ترمیمی بینی

    • مانند جراحی اول در اغلب موارد لازم است تا یک هفته آتل روی بینی خود داشته باشید تا از هرگونه ضربه و تغییر حالت بینی جلوگیری شود.
    • ۳ روز تا یک هفته باید در منزل استراحت نمائید.
    • از انجام فعالیت‌های بدنی شدید تا یک ماه خودداری نمائید.
    • جهت مرطوب نگه داشتن محیط بینی از اسپری‌های بینی مخصوص استفاده نمائید.
    • تورم و التهاب به مدت تقریباً ۲ ماه تا یک سال وجود خواهد داشت و پس از این مدت می‌توانید نتایج نهایی را مشاهده کنید.

    دکتر سپیده فاضلی

    متخصص گوش، حلق و بینی
    - دارای بورد تخصصی

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *