جراحی پولیپ بینی
جراحی پولیپ بینی

جراحی پولیپ بینی روشی برای برداشتن پولیپ بینی از طریق سوراخ های بینی است که معمولاً تحت بیهوشی عمومی انجام می شود و حدود ۳۰ دقیقه طول می کشد. در این روش جراحی هیچ برشی وجود ندارد و پولیپ های شما با استفاده از ساکشن و ابزار مخصوص برداشته می شوند.

پولیپکتومی بینی

پولیپ بینی چیست؟

پولیپ بینی توده های نرم و بدون درد در داخل بینی شما هستند. آنها معمولا جدی نیستند، اما در صورت عدم درمان می توانند به رشد خود ادامه دهند و بینی شما را مسدود کنند.

پولیپ های بینی توده های نرم، بدون درد و غیرسرطانی روی پوشش مجرای بینی یا سینوس ها هستند که مثل قطره اشک یا انگور آویزان می شوند.

آنها ناشی از التهاب مزمن هستند و با آسم، عفونت مکرر، آلرژی، حساسیت به دارو یا برخی اختلالات ایمنی مرتبط هستند.

پولیپ های کوچک بینی ممکن است علائمی ایجاد نکنند. اما توده ‌های بزرگتر بینی می‌ توانند مجرای بینی شما را مسدود کنند یا منجر به مشکلات تنفسی، از دست دادن حس بویایی و عفونت‌های مکرر شوند.

پولیپ بینی می تواند تمام افراد در سنین مختلف را درگیر کند، اما در بزرگسالان شایع تر است. داروها اغلب می توانند پولیپ های بینی را کوچک کنند یا از بین ببرند، اما گاهی اوقات برای برداشتن آنها به جراحی نیاز است. گرچه پس از درمان موفقیت آمیز، پولیپ بینی اغلب بر می گردد.

علائم پولیپ بینی

پولیپ بینی در مراحل اولیه علائم خاصی ندارد. اما به تدریج با بزرگتر شدن پولیپ ها علائمی مانند احتقان بینی، سردرد، سرفه و فشار سینوسی ایجاد می شود. با این حال، این علائم اغلب با علائم آنفولانزا یا سرماخوردگی اشتباه گرفته می شود.

در این موارد، در صورت تداوم علائم، مراجعه به متخصص گوش و حلق و بینی توصیه می شود.

علائم پولیپ بینی عبارتند از:

• آبریزش بینی
  • کاهش حس بویایی یا چشایی
  • خونریزی بینی
  • خروپف

پولیپ بینی گاهی اوقات شبیه سرماخوردگی است. اما سرماخوردگی ظرف چند روز از بین می ‌رود، در حالی که پولیپ ‌های بینی تا زمانی که درمان نشوند بهتر نمی ‌شوند. اگر پولیپ ‌های شما سینوس ‌ها را مسدود ‌کنند (حفره ‌های هوای اطراف بینی) ممکن است علائم سینوزیت را نیز داشته باشید.

علل پولیپ بینی

علت دقیق پولیپ بینی مشخص نیست. برخی موارد می تواند خطر ابتلا به پولیپ بینی را افزایش دهد، این موارد عبارتند از:

• آسم
  • واکنش بد به مصرف آسپرین

به یاد داشته باشید که پولیپ بینی در کودکان نادر است. گرچه علت دقیق عوارض پولیپ بینی هنوز مشخص نشده است، با این حال، این تومورهای خوش خیم به عنوان رینوسینوزیت مزمن نیز شناخته می شوند.

رینوسینوزیت با عواملی مانند بیماری های شدید تنفسی، عفونت دستگاه تنفسی فوقانی و استنشاق دود افرادی که دخانیات مصرف می کنند (دود ناشی از سوختن سیگار، قلیان، پیپ و غیره که توسط فردی که سیگار می کشد ایجاد می شود). پولیپ در برخی افراد به دلیل پاسخ غیر طبیعی بدن به برخی آلاینده ها نیز رخ می دهد.

پولیپکتومی بینی چیست؟

پولیپکتومی بینی یک عمل جراحی برای برداشتن پولیپ از داخل بینی است. این جراحی از داخل بینی انجام می شود، بنابراین هیچ برشی در خارج از بینی نخواهید داشت.

دو تکنیک اصلی برای پلیپکتومی بینی وجود دارد. روش انتخاب شده بیشتر به محل قرارگیری پولیپ ها در بینی بستگی دارد. اگر آنها به راحتی از جلوی بینی شما دیده می شوند و به آنها دسترسی پیدا می کنند، “پولیپکتومی داخل بینی” قابل انجام است.

اما گاهی اوقات اگر پولیپ ها کوچکتر هستند و در سینوس ها قرار دارند، از دوربین های کوچک استفاده می کنیم تا دید بهتری در بینی داشته باشیم. به این روش “پولیپکتومی آندوسکوپی بینی” می گویند.

آیا درمان های جایگزین برای جراحی پولیپکتومی وجود دارد؟

بله، اگرچه معمولاً این موارد قبل از پیشنهاد جراحی امتحان شده است. این موارد عبارتند از:

• اسپری های استروئیدی
  • قطره
  • قرص های استروئیدی

توجه کنید که همه این روش ها برای همه افراد دارای پولیپ بینی مناسب نیستند.

خطرات جراحی پولیپ بینی

خطرات جراحی پولیپ بینی چیست؟

به طور کلی، جراحی پولیپکتومی بینی برای اکثر افراد بی خطر است. ریسک جراحی بستگی به این دارد که پولیپ شما در کجای بینی قرار دارد، آیا قبلاً جراحی پولیپ داشته اید یا خیر.

همچنین به سایر مشکلات پزشکی که ممکن است داشته باشیدبستگی دارد. برخی از این خطرات بسیار نادر، اما جدی هستند. برخی از آنها شایع تر هستند اما کمتر دردسرساز هستند.

• خونریزی: مقدار کمی خونریزی بلافاصله پس از جراحی پولیپکتومی بسیار رایج است.

گاهی اوقات ممکن است افراد نیاز به مراجعه به بیمارستان داشته باشند. به خصوص اگر آسپرین یا وارفارین مصرف می کنید، یا اگر سابقه خونریزی دارید.

• عفونت: گاهی اوقات تورم در سینوس ها بلافاصله پس از عمل می تواند باعث عفونت شود.
  • عود مجدد علائم: علائم پولیپ ممکن است درمان نشود.

خطرات نادر:

• آسیب رساندن به چشم: در بدترین حالت، این است می تواند باعث کوری یا دوبینی شود.
  • از دست دادن حس بویایی: اغلب جراحی پولیپکتومی کاهش بویایی را بهبود می بخشد، اما به ندرت می تواند باعث از دست دادن حس بویایی شود.

جراحی پولیپ بینی چگونه انجام می شود؟

جراحی پولیپ بینی، پولیپ ها را از پوشش مجرای بینی و سینوس ها خارج می کند. روشی که هر شخص نیاز دارد به محل قرارگیری پولیپ ها بستگی دارد.

برای پولیپ‌ های بزرگ‌ تر که در جلوی بینی قرار دارند، پزشک می تواند آنها را در مطب با استفاده از ابزاری به نام میکرودبریدر خارج کند. به طور متناوب، پزشک ممکن است پولیپ ها را با استفاده از ابزار های کوچک بردارد. به این فرآیند پولیپکتومی داخل بینی می گویند.

برای پولیپ هایی که اندازه بسیار کوچک، گسترده تر، در عمق بیشتری در حفره بینی قرار دارند، ممکن است نیاز به پولیپکتومی بینی در اتاق عمل با بیهوشی داشته باشید.

برای این جراحی کم تهاجمی، پزشک از آندوسکوپ استفاده می کند که یک لوله کوچک با نور و دوربین در انتهای آن است. با آندوسکوپ، پزشک پولیپ ها را شناسایی کرده، سپس با استفاده از ابزارهای کوچک آنها را برمی دارد.

جراحی پولیپ بینی معمولاً چند ساعت طول می کشد. اگر بیمار تحت بیهوشی عمومی قرار بگیرد، ممکن است روز خود را در آماده سازی جراحی و بهبودی پس از جراحی بگذراند.

در بیشتر موارد، شخص باید بتواند در همان روزی که عمل جراحی انجام داده مرخص شود. برخی از افراد ممکن است نیاز داشته باشند یک شب در بیمارستان بستری شوند.

جراحی پولیپ بینی در یک بیمارستان یا یک کلینیک انجام می شود. ممکن است قبل از انجام عمل توسط یک پرستار یا متخصص بیهوشی آماده شوید.

یک جراح، پولیپکتومی بینی را به طور کامل از طریق بینی انجام می دهد. برخلاف سایر انواع جراحی، هیچ برشی برای دسترسی به پولیپ ایجاد نمی شود.

بهبودی جراحی پولیپ بینی

جراحی می تواند عفونت های سینوسی ناشی از پولیپ را بهبود بخشد و برخی از علائم سینوزیت نیز که ممکن است با سینوس آندوسکوپی بهبود یابد.

میزان عوارض جراحی پولیپ بینی بسیار کم است. ممکن است تا چند هفته متوجه خونریزی خفیف بینی خود شوید.

بایستی به منظور بررسی وضعیت بینی به جراح مراجعه کنید، تا نحوه بهبود مجرای بینی شما را بررسی کند و هرگونه پوسته را از بین ببرد. آنها همچنین ممکن است استنت های استروئیدی را در حفره بینی شما قرار دهند.

این استنت ها برای توقف التهاب و کند کردن یا جلوگیری از رشد پولیپ های جدید قرار می گیرند. یک متخصص مراقبت های بهداشتی آنها را در بازدیدهای بعدی حذف می کند.

احتمالاً ظرف چند روز احساس بهتری خواهید داشت. در صورت امکان ممکن است بخواهید تا یک هفته از محل کار خود را مرخصی بگیرید تا بهبودی پیدا کنید.

پس از جراحی پولیپ بینی، پزشک احتمالاً استفاده از اسپری سالین را چندین بار در روز توصیه می کند. آنها همچنین ممکن است موارد ذیل را برای بیمار تجویز کنند:

• آنتی بیوتیک ها
  • آب نمک بینی

عوارض جراحی پولیپ بینی

• آسیب مجرای اشک
  • از دست دادن بینایی
  • آسیب به قاعده جمجمه
  • عوارض جانبی شدید ناشی از بیهوشی عمومی
عوارض جراحی پولیپ بینی

هزینه پولیپکتومی بینی

هزینه پولیپکتومی بینی بسته به موارد زیر متفاوت خواهد بود:

• زمان لازم برای انجام این روش
  • نیاز به بیهوشی عمومی
  • آیا آیتم های اضافی مانند استنت های شستشو دهنده دارو درج شده است یا خیر
  • هزینه های پزشک
  • نوع بیمه

آیا پولیپ بینی می تواند عود کند؟

گاهی اوقات زمانی که قطره یا اسپری استروئید علائم را کاهش نمی دهد، جراحی می تواند پولیپ بینی را درمان کند. متأسفانه، عود پولیپ ها با وجود جراحی بسیار رایج است.

پیش بینی زمان بازگشت پولیپ ممکن نیست. اگر دوباره علائم را تجربه کردید باید فوراً به پزشک مراجعه کنید. آنها می توانند به شما کمک کنند تا تعیین کنید که آیا بهتر است جراحی مجدد انجام دهید یا پولیپ بینی را با دارو درمان کنید.