لوگو دکتر سپیده فاضلی
خوابیدن بعد از جراحی بینی
۶ دقیقه
خوابیدن بعد از جراحی بینی

خوابیدن بعد از جراحی بینی

آنچه می خوانید...

یکی از بهترین کارهایی که می توانید بعد از جراحی زیبایی بینی برای بدن خود انجام دهید استراحت است. اما بعد از جراحی بینی، خوابیدن کار آسانی نیست. بینی بعد از جراحی بسیار حساس و ظریف است و محافظت از بینی در برابر آسیب های تصادفی بسیار مهم است.

استراحت و آرامش کلیدهای بهبود موفقیت آمیز بعد از جراحی زیبایی بینی است. بهترین حالت خوابیدن در حالت مرتفع است. این حالت باعث کاهش تورم و کاهش احتقان بعد از جراحی بینی می شود.

 اگر به پهلو بخوابید، حین خواب احتمالاً سوراخ پایین بینی مسدود می شود و از آنجایی که نمی توانید بینی خود را باد کنید، این گرفتگی می تواند ناراحت کننده باشد. خوابیدن به پشت در حالت مرتفع بهترین سناریو برای خواب بعد از جراحی بینی است.

داروهای ضد درد می‌توانند هر گونه ناراحتی را که تجربه می‌کنید کاهش دهند و به شما کمک کنند راحت‌تر استراحت کنید و به خواب بروید. همچنین توصیه می کنیم از مصرف کافئین خودداری کنید، زیرا می تواند با کیفیت خواب تداخل داشته باشد. استراحت بیشتر به شما کمک می کند تا پس از جراحی بینی به سرعت بهبود پیدا کنید.

حالت های خوابیدن بعد از جراحی بینی

  • خوابیدن به پشت با سر بالا بهترین حالت برای بهبود روند بهبودی و کاهش تورم بعد از جراحی بینی است.
  • خوابیدن به پهلو در اوایل دوره نقاهت بعد از جراحی بینی توصیه نمی شود.
  • خوابیدن روی شکم در دوران نقاهت بعد از جراحی بینی ممنوع است زیرا این وضعیت فشار زیادی به بینی وارد می کند و می تواند نتایج جراحی شما را خراب کند.
  • پس از جراحی بینی به تنهایی خوابیدن برای اینکه اجازه ندهید دیگران به بینی حساس شما پس از جراحی آسیب نرسانند ترجیح داده می شود.

بهترین حالت خوابیدن بعد از جراحی بینی

خوابیدن به پشت بهترین حالت خوابیدن بعد از جراحی بینی است. خوابیدن به پشت خطر آسیب دیدن بینی را کاهش می دهد. شما باید یک یا دو بالش زیر سر خود قرار دهید تا سر خود را تا زاویه ۴۵ درجه بالا نگه دارید.عمودی خوابیدن می تواند به کاهش تورم در زمان کمتری کمک کند.

هنگام خواب چند بالش به اطراف خود اضافه کنید تا از چرخش بدن در هنگام خواب جلوگیری کنید. همچنین می توانید برای کاهش کمردرد چند بالش زیر پاها اضافه کنید.

اگر عادت ندارید به پشت بخوابید و به این فکر می کنید که “چند روز بعد از جراحی بینی باید به پشت بخوابم؟” پس باید بدانید که دوره ای که باید به پشت بخوابید حداقل حدود یک هفته است. با این حال، با جراح خود مشورت کنید زیرا او کسی است که دقیقاً دوره مناسب برای مورد خاص شما را می داند.

بهترین حالت خوابیدن بعد از جراحی بینی

اگر بعد از جراحی بینی هنگام خواب غلت بزنم چه اتفاقی می افتد؟

بسیاری از بیماران ما نگران غلتیدن تصادفی در هنگام خواب هستند. تمام تلاش خود را بکنید که همیشه به پشت بخوابید، اما ممکن است تغییر وضعیت در هنگام خواب رخ دهد. بالش های اضافی و قرار گرفتن دقیق در وضعیت خواب تفاوت زیادی ایجاد می کند.

اگر غلت بزنید، آتل بینی و بانداژ معمولا اشیا را در جای خود نگه می دارد و از بینی محافظت می کند.اما اگر این اتفاق بیفتد، ممکن است مقداری تورم یا احتقان اضافی را تجربه کنید.

داشتن یک تکیه گاه برای نگه داشتن شما در زمانی که خواب هستید بسیار مفید است و روش پیشنهادی ما برای خوابیدن بعد از جراحی بینی است.

چه مدت بعد از جراحی بینی می توانم به طور طبیعی بخوابم؟

این شگفت انگیز است که چگونه بینی پس از جراحی زیبایی به سرعت بهبود می یابد. هفته اول بحرانی ترین دوره برای بهبود جراحی بینی است. پس از ۷-۱۰ روز، بیماران می توانند از موقعیت های خواب دیگر استفاده کنند اما مراقب باشید از وارد کردن فشار به بینی خودداری کنید.

مدت زمانی که باید منتظر بمانید تا به حالت عادی برگردید به وضعیت شما از نظر بهبودی بستگی دارد. به طور کلی، اکثر بیماران می توانند پس از ۱۰ تا ۱۴ روز به حالت خواب قبلی خود بازگردند. فقط ابتدا از پزشک خود سوال کنید و مطمئن شوید تا از هر گونه آسیب احتمالی جلوگیری شود.

بهبودی بعد از جراحی بینی عمدتاً به کاری که در طول دوره نقاهت انجام می دهید بستگی دارد. در دوران نقاهت باید استراحت زیاد و خواب کافی داشته باشید. نحوه خوابیدن بعد از جراحی بینی هم از نظر کیفیت خواب و هم از لحاظ موقعیت مناسب خوابیدن می تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن شما کمک کند و جریان خون بیشتری را به سمت محل جراحی ایجاد کند.

خوابیدن به پهلو بعد از جراحی بینی

خوابیدن به پهلو بعد از جراحی بینی توصیه نمی شود زیرا ممکن است به بینی شما آسیب برساند. به پهلو خوابیدن می تواند به بینی فشار بیاورد و باعث احتقان بینی شود. این معمولاً برای یک یا دو هفته اول اعمال می شود، بنابراین می توانید از پزشک خود بپرسید که آیا خوابیدن به پهلو پس از آن دوره مشکلی ندارد.

خوابیدن به پهلو بعد از جراحی بینی

خوابیدن روی معده بعد از جراحی بینی

پس از عمل بینی باید از خوابیدن روی شکم خودداری کنید. خوابیدن روی صورت خطر خراب شدن نتایج جراحی بینی را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد. بینی شما پس از جراحی زیبایی بینی در معرض آسیب قرار می گیرد زیرا به دلیل جراحی بسیار حساس است.

خوابیدن روی شکم بعد از جراحی بینی

نکاتی برای خوابیدن بعد از جراحی بینی

داشتن خواب کافی بعد از جراحی بسیار مهم است، بنابراین در اینجا چند نکته برای جلوگیری از مشکلات خواب بعد از جراحی بینی وجود دارد:

  • تنها بخوابید: حتی اگر عاشق خوابیدن در کنار شریک زندگی، همسر، فرزندان یا حیوانات خانگی خود هستید، اگر در کنار آنها بخوابید ممکن است به بینی شما آسیب برسانند. ریسک نکنید و سعی کنید بعد از عمل بینی مدتی تنها بخوابید.
  • مصرف کافئین خود را کاهش دهید: قهوه و چای برای بسیاری از افراد مهم هستند و بخشی ضروری از برنامه روزانه محسوب می شوند. با این حال، نوشیدن نوشیدنی‌های کافئین‌دار می‌تواند از داشتن میزان مناسب خواب جلوگیری کند و بر ساعت بیولوژیکی شما تأثیر بگذارد. بنابراین، باید مصرف کافئین خود را به خصوص قبل از خواب کاهش دهید.
  • تلفن خود را دور نگه دارید: دور نگه داشتن گوشی و نگاه نکردن به صفحه نمایش در زمان خواب می تواند به شما کمک زیادی کند تا سریع بخوابید و برای مدت طولانی تری بخوابید.
  • از داروهای مسکن استفاده کنید
  • از بالش اضافی استفاده کنید
  • به پشت بخوابید
  • بیشتر از حد معمول استراحت کنید

آیا می توانم بعد از جراحی بینی برای خوابیدن از قرص های خواب استفاده کنم؟

اگرچه خواب بعد از جراحی بینی بسیار مهم است، اما باید سعی کنید بدون مصرف هیچ گونه قرص خواب آور، خواب طبیعی داشته باشید. در برخی موارد، قرص های خواب آور می توانند با داروهای شما تداخل داشته باشند. اگر بعد از جراحی با مشکل خواب زیادی مواجه هستید، با پزشک خود تماس بگیرید و از او بپرسید که آیا مصرف هر گونه قرص خواب آور برای شما مشکلی ندارد.

خوب خوابیدن بعد از جراحی بینی می تواند به شما کمک کند تا بهترین نتیجه را از جراحی خود بگیرید و از هر گونه آسیبی جلوگیری کنید.

دکتر سپیده فاضلی

متخصص گوش، حلق و بینی
- دارای بورد تخصصی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *