لوگو دکتر سپیده فاضلی
داروهای بعد از جراحی بینی
۴ دقیقه
داروهای بعد از جراحی بینی

داروهای بعد از جراحی بینی

آنچه می خوانید...

داروهای بعد از جراحی بینی معمولا یکی از سوالات پرتکرار افراد بعد از عمل بینی است. سوال دیگر شاید این باشد که چه دارویی به ما در سرعت بخشیدن به روند بهبودی و حصول نتایج بهتر کمک می کند.

اگر می خواهید بدانید که بعد از عمل بینی چه داروهایی را بایستی مصرف کنیم و از چه داروهای اجتناب کنیم حتما ما را در ادامه این مقاله دنبال کنید.

بعد از جراحی بینی چه داروهایی مصرف کنیم؟

معمولا این سوال برای اکثر افراد بعد ازجراحی زیبایی بینی پیش می آید که داروهای بعد ازجراحی بینی چیست و طرز مصرف آن ها چگونه است.

آیا داروهایی وجود دارد که باعث تسریع در روند بهبودی شود. کدام قرص و داروها باعث آلرژی می شوند.

ما در این مقاله می خواهیم به سوالات شما در ارتباط با داروهای بعد از جراحی بینی پاسخ بدهیم  و داروهایی که به طور معمول توسط پزشکان تجویز می شود را به شما معرفی کنیم.

داروهای ممنوعه بعد از جراحی بینی

قبل از شروع مصرف داروهای بعد از جراحی بینی باید یکسری نکات را مد نظر داشته باشید که در ادامه توضیح می دهیم. شاید این سؤال شما هم باشد که آیا داروهایی هست که بعد از عمل بینی نتوانم مصرف کنم؟

تنها داروهایی که واقعا باید از آنها اجتناب کنید رقیق کننده های خون هستند، زیرا این داروها باعث افزایش خونریزی بعد از عمل بینی می شوند. اگر از یک رقیق کننده خون استفاده می کنید که توسط پزشکتان تجویز شده است، قبل از عمل جراحی حتما با پزشکتان درمیان بگذارید.

 تنها رقیق کننده خونی که مردم معمولا مصرف می کنند، ضد التهابی مانند آسپرین یا ایبوپروفن است. در صورت تمایل می توانید ۳ تا ۴ روز بعد از عمل جراحی دارو را مجدداً شروع کنید. دقت کنید که هیچ وقت از داروهای مشابه داروهای تجویز شده پزشک استفاده نکنید.

چند نکته مهم برای مصرف داروهای بعد از جراحی بینی

  1. مهمترین چیزی که باید به آن توجه داشته باشید اینست که خودسرانه و بدون تجویز پزشک نباید هیچ دارویی را مصرف کنید.
  2. یکی دیگر از نکات مهم که قبل از مصرف دارو اینست که  باید مطمئن شوید که به آن آلرژی یا حساسیت ندارید.  بنابراین قبل از جراحی بینی در صورتی که بیماری زمینه ای یا حساسیت دارید به پزشک خود اطلاع دهید.
  3. و نکته آخر اینست که حتما داروهایتان را طبق توصیه های پزشک استفاده کنید.

داروهای مصرفی بعد از عمل بینی

بعد ازجراحی بینی معمولا بایستی ۶ تا ۸ ساعت صبر کنید و بعد از شروع به مصرف دارو کنید. این داروها شامل آنتی بیوتیک، مسکن، قرص سرماخوردگی، قطره های بینی، قرص یا پماد پردنیزولون هست. که در ادامه آن ها را مورد بررسی قرار می دهیم.

آنتی بیوتیک:

یکی از آنتی بیوتیک های رایج که توسط پزشکان برای پیشگیری از عفونت تجویز می شوند آموکسی سیلین ۵۰۰ است. این کپسول معمولا سه بار در روز و هر ۸ ساعت یکبار مصرف می شود.

داروی مسکن بعد از عمل بینی

داروهای ضد درد برای کم کردن درد و ورم بعد از جراحی مورد استفاده قرار می گیرد. ژلوفن و ناپروکسن از جمله داروهای مسکن رایجی هستند که توسط پزشکان تجویز می شود.

قرص های بعداز جراحی بینی

قرص های بعد از جراحی بینی

۱. قرص سرما خوردگی:

معمولا قرص هایی مانند استامینوفن برای جلوگیری از آبریزش بینی و عطسه مورد استفاده قرار می گیرد. زمان مصرف این دارو سه روز بعد از برداشتن پانسمان بینی است.

۲. قرص های آناهیل:

این قرص ها از ماده های به نام بروملین که معمولا در آناناس وجود دارد، ساخته می شوند. قرص های آناهیل به عنوان مسکن برای برطرف کردن التهاب پوست، کاهش رینیت و کبودی بینی بعد از جراحی بسیار تأثیر گذارهستند.

۳. قرص پردنیزولون:

کورتیکواستروئیدها داروهایی هستند که حتما باید توسط پزشک تجویز شوند و نباید خودسرانه مورد استفاده قرار بگیرند چرا که این داروها عوارض بسیار زیادی دارند.

قطره بینی:

جهت پیشگیری از خونریزی ممکن است بعضی قطره های بینی مانند فنیل افرین تجویز شود. این قطره هر سه ساعت یکبار در حدود ۳ یا ۴ روز بعد از عمل استفاده می شود.

ناپروکسن
قطره بینی

 پماد بعد از جراحی بینی:

از پماد های ترمیم کننده مانند تتراسایکلین یا اکسید روی برای بهبود زخم ها و بخیه های بینی استفاده می شود. از پماد تتراسایکلین در داخل بینی استفاده می شود و پماد زینک اکساید را برای بخیه های روی پوست مورد استفاده قرار می دهند.

پماد بعد از جراحی بینی

دکتر سپیده فاضلی

متخصص گوش، حلق و بینی
- دارای بورد تخصصی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *