لوگو دکتر سپیده فاضلی
رابطه جنسی بعد از عمل بینی
۶ دقیقه
رابطه جنسی بعد از عمل بینی

رابطه جنسی بعد از عمل بینی

آنچه می خوانید...
عوارض رابطه جنسی بعد از عمل بینی

رابطه جنسی بعد از عمل بینی یکی از رایج ترین سوالاتی است که در مشاوره قبل از جراحی بینی از پزشک پرسیده می شود.  چه زمانی می توانید فعالیت های جنسی عادی را پس از جراحی بینی از سر بگیرید؟ ممکن است نتوانیم پاسخ قطعی به این سوال بدهیم چرا که با توجه به روش جراحی، شرایط بیمار و میزان آمادگی وی متفاوت است.

بهترین زمان رابطه جنسی بعد از عمل بینی

این مسئله به ماهیت روش جراحی، روند بهبودی و نقاهت، میزان درد و ناراحتی بیمار، محل بانداژها یا درن‌ها و اینکه آیا برای آن آمادگی دارید یا خیر، بستگی دارد.

 در واقع تا ۱۴ روز پس ازجراحی زیبایی بینی بهتر است از هر رابطه ای که منجر به احساسات و واکنش شدید می شود خودداری کنید.  بعد از دو هفته می توانید رابطه داشته باشید، به گونه ای که باعث فشار و تورم روی بینی نشود.

جراحان بینی معمولا به بیماران توصیه می شود که بعد از ۱۰ روز فعالیت جنسی طبیعی داشته باشند، اما آنها باید ۱۸-۲۱ روز برای سکس شدید صبر کنند.

 لطفاً به یاد داشته باشید که از هر موقعیتی که ممکن است باعث ایجاد برآمدگی روی بینی شود خودداری کنید. بهتر است از پوزیشن هایی استفاده کنید که روبه روی هم قرار دارید، مانند پوزیشن میسیونری، تا شریک زندگی تان به بینی شما ضربه نزند یا افزایش قرمزی را تشخیص دهد.

 به آرامی شروع کنید و در صورت تپش قلب و یا افزایش تورم بینی، باید فعالیت را متوقف یا کاهش دهید.

بهترین زمان رابطه جنسی بعد از عمل بینی گوشتی

توجه داشته باشید که در جراحی بینی گوشتی بهتر است تا یک ماه رابطه نداشته باشید زیرا به دلیل ضخامت پوست، تورم و التهاب پس از عمل شده تشدید می شود.

یکی از علل تورم صورت و تاثیر منفی آن بر نوک بینی، فعال شدن سیستم پاراسمپاتیک در حین رابطه جنسی است. هر چه آمیزش و مقاربت طولانی تر باشد، این عارضه شدیدتر است و در نتیجه باعث افزایش ضربان قلب بیمار خواهد شد.

در بینی های گوشتی بهتر است بعد از ۴ هفته رابطه جنسی داشته باشید و در جراحی بینی استخوانی بهتر است رابطه جنسی بعد از ۲ هفته انجام شود تا به بینی فشاری وارد نشود. عمل به نکات و مراقبت های بعد از جراحی بینی، خیلی بهتر از جراحی بینی مجدد خواهد بود.

چرا رابطه جنسی بعد از جراحی بینی خطرناک است؟

انجام جراحی از نظر جسمی و روانی موضوع و موقعیت حساسی است زیرا شما مسئولیت های متعددی را در دوره نقاهت جراحی دارید. به عنوان مثال، اگر الکل مصرف کنید، نمی توانید این کار را انجام دهید.

به طور مشابه، ممکن است نتوانید کارهایی را که در زندگی عادی مشکلی ایجاد نمی کنند، مانند دوچرخه سواری، دویدن، یا سایر فعالیت های سنگین را انجام دهید، زیرا نقش مهمی در ضربان قلب و ریتم شما دارند.

اگرچه ممکن است به نظر برسد که فعالیت جنسی هیچ تأثیری روی صورت شما نخواهد داشت، با این وجود، فعالیت بدنی خیلی زود پس از جراحی خطرناک است. شما و همسرتان نباید برای بازگرداندن ریتم خود بی تاب باشید، و برای دستیابی به نتایج دلخواه تا زمان بهبودی به خودتان زمان بدهید.

در جراحی هایی مانند رینوپلاستی بزرگترین خطر افزایش فشار خون است که می تواند منجر به خونریزی در محل جراحی یا تورم در سر شود. توصیه می شود رابطه جنسی را حداقل به مدت سه هفته به تعویق بیندازید.

داشتن رابطه جنسی قبل از بهبودی کامل ممکن است منجر به آسیب بینی شود که می تواند بر نتایج جراحی شما تأثیر بگذارد. هنگام برقراری رابطه جنسی بعد از جراحی بینی، ملایم باشید و از وضعیت هایی که ممکن است بینی شما با سطوح دیگر تماس پیدا کند، خودداری کنید.

به طور خلاصه، بهترین روش برای فهمیدن اینکه آیا بعد از درمان آماده رابطه جنسی هستید یا خیر، مشورت با جراح زیبایی است.

عوارض رابطه جنسی بعد از عمل بینی

داشتن رابطه جنسی در دوران نقاهت بعد از جراحی بینی یکی از دغدغه های زوجین است. اگر به این موضوع اهمیت نمی دهید، ممکن است بر نتایج جراحی بینی تاثیر بگذارد. در کل بهتر است که بعد از دو هفته جراحی بینی استخوانی و یک ماه بعد از جراحی بینی گوشتی رابطه زناشویی را از سر بگیرید.

بهتر است بدانید که هنگام رابطه جنسی ضربان قلب افزایش می یابد و فشار خون بالا می رود. افزایش فشار خون ممکن است سبب خونریزی بعد از عمل بینی شود. در بینی گوشتی به دلیل وجود پوست ضخیم، بافت چربی و یا آکنه، احتمال تورم و التهاب در بینی وجود خواهد داشت.

به طور کلی هرگونه فعالیت بدنی شدید که باعث تورم در بینی شود ممنوع است. به همین دلیل باید پس از چند هفته و با احتیاط رابطه جنسی را از سر بگیرید.

توجه داشته باشید که در حین مقاربت سیستم پاراسمپاتیک فعال می شود و موجب تورم صورت و اثرات منفی بر نوک بینی خواهد شد. از طرفی با طولانی تر شدن این رابطه میزان عوارض نیز شدت می یابد. بنابراین باید در رابطه جنسی بعد از عمل بینی محتاط باشید. 

همه بیماران باید از محل جراحی خود محافظت کنند تا از خونریزی، تورم، زخم یا تحریک جلوگیری شود. برخی از بیماران ممکن است نیاز داشته باشند که بدن خود را در موقعیت های خاصی نگه دارند. به رابطه جنسی به عنوان ورزش فکر کنید. فشار یا کشش می توانند برای بهبود برش ها مضر باشند.

ملاحظات رابطه جنسی بعد از عمل بینی

تاکید جراح بینی بر این اصل استوار است که در حین رابطه زناشویی بعد از جراحی بینی بهتر است فشار خون افزایش نیابد.  چرا که تورم و خونریزی از بینی به دلیل پارگی عروق کوچک در مخاط در حال بهبودی، افزایش می یابد.

در موارد دیگر جراح بینی تاکید می کند که ضربه به بینی وارد نشود زیرا استخوان بینی هنوز استحکام و استقامت خود را به دست نیاورده است. ضربه یا فشار ممکن است باعث جابجایی و تغییر شکل شود و در نتیجه باعث می شود بیمار دچار مشکل شود.

این عارضه باعث می شود که او علاوه بر هزینه مجدد دچار درد و تورم شود. برای رسیدن به بینی مورد نظر خود بهتر است تمامی دستورالعمل ها را به درستی رعایت کنید و در صورت بروز هرگونه عارضه و علائم پس از جراحی، سریعا به جراح بینی مراجعه کنید.

دکتر سپیده فاضلی

متخصص گوش، حلق و بینی
- دارای بورد تخصصی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *