لوگو دکتر سپیده فاضلی
شستشوی بینی بعد از عمل
۶ دقیقه
شستشوی بینی بعد از عمل

شستشوی بینی بعد از عمل

آنچه می خوانید...

شستشوی بینی بعد از عمل یکی از مراقبت های مهم بعد ازعمل بینی است که در پیشگیری از عفونت بسیار مؤثر است. زمان شستشوی بینی بعد ازعمل باید نهایت دقت را داشته باشید تا آسیبی به بافت بینی وارد نشود. دراین مقاله قصد داریم شما را با نحوه صحیح شستشوی بینی آشنا سازیم. پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

اهمیت شستشوی بینی بعد از عمل

دلایل اهمیت شستشوی بینی بعد از عمل

شستشوی بینی بعد از عمل در روند بهبودی و رساندن شما به بهترین نتایج بسیار تأثیر گذار است. یکی از مزایای شستشوی بینی بعد از عمل جلوگیری از جمع شدن مخاط و تشکیل عفونت است.

این کار همچنین می تواند باعث بهبود تنفس و رفع گرفتگی بعد از عمل بینی شود و سوراخ های بینی را کاملا پاکسازی کند. پاکسازی سوراخ های بینی می تواند از ایجاد بوی بد بینی جلوگیری به عمل آورد.

بهترین زمان شستشوی بینی بعد از عمل

نحوه شستشوی بینی در مراحل مختلف بهبودی متفاوت می باشد و یکی از چالش های مهم برای افرادی است که تحت عمل جراحی زیبایی بینی قرار گرفته اند. در چند روز اول که ممکن است گچ و تامپون داخل بینی شما باشد، نباید بینی خود را شستشو دهید.

اما از روزهای سوم و چهارم به بعد بینی شما بایستی به منظور خارج سازی ترشحات بینی تمیز شود. همچنین می توانید صورتتان را نیز با استفاده گوش پاک کن و آب گرم تمیز کنید. بعد از شستشوی بینی می توانید از قطره هایی که پزشک برایتان تجویز کرده استفاده کنید.

 از روز ششم  بعد از عمل بینی و قبلا از اینکه گچ بینی برداشته شود، شما اجازه دارید که به حمام بروید و مانعی ندارد که آب از روی بینی شما جریان پیدا کند. این کار سبب شل شدن گچ بینی شده و آن را از بینی جدا می سازد.

از هفته دوم به بعد شما می توانید با استفاده از سرم شستشوی بینی و گوش پاک کن بینی خود را شستشو دهید. اما هنگام انجام این کار لازم است که نهایت دقت را داشته باشید تا به بینی تان آسیب وارد نشود.

از هفته چهارم به بعد می توانید با استفاده از سرنگ پرشده با محلول سالین برای شستشوی بینی بعد از عمل استفاده کنید. هنگام استفاده از سرنگ مراقب باشید که مایع سرم وارد گلویتان نشود و به آرامی فین کنید.

سمت دیگر بینی را نیز می توانید به همین ترتیب شستشو دهید. ممکن است زمان شستشو بخیه های جذبی به همراه خون خشک شده از بینی تان خارج شود. نوصیه پزشکان اینست که به مدت دو ماه بعد از جراحی شما بایستی شستشوی بینی را هر شش ساعت یکبار انجام دهید.

انواع سرم شستشوی بینی

برای شستشوی بینی بعد از عمل می توانید از انواع سرم های نمکی، محلول نرمال سالین یا سدیم کلراید استفاده کنید. این سرم های شستشو می توانند به مرطوب نگه داشتن و شستشوی بینی کمک کنند. می توانید با استفاده از سرنگ محلول را وارد یکی از سوراخ های بینی کرده و از سوراخ دیگر خارج سازید.

برای شستشوی بینی می توان از آب اکسیژنه که با نام های هیدروژن دی اکسید نیز شناخته می شود، استفاده کنید. این محلول برای ضدعفونی کردن بافت بینی بعد ازعمل بسیار مناسب است و همچنین باعث نرم کردن و خارج ساختن لخته های خون از بینی خواهد شد.

 شما می توانید گوش پاک کن را به محلول آغشته کنید و داخل سوراخ های بینی بکشید اما توصیه میکنیم که طولانی مدت از آن استفاده نکنید. پماد پولیسپورین را نیز می توانید بعد از شستشوی بینی مورد استفاده قرار دهید.

این پماد نوعی آنتی بیوتیک است که جهت جلوگیری ازعفونت و نرم کردن لخته های خون بکار می رود. بعد از شستشوی بینی با آب اکسیژنه، می توانید با استفاده از گوش پاکن کن پماد را به آرامی داخل سوراخ بینی بمالید.

نحوه صحیح شستشوی بینی بعد از عمل

نحوه صحیح شستشوی بینی بعد از عمل

برای شستشوی بینی بعد از عمل لازم است که شما این کار را در حالت ایستاده انجام دهید. مورد بعدی که در شستشوی بینی بعد از عمل بسیار حائز اهمیت است ، ضدعفونی کردن وسایل شستشو مانند سرنگ است.

برای شستشوی صحیح بینی سرنگ حاوی سرم شستشو را به نوبت وارد سوراخ های بینی بریزید. بعد از اینکار لازم است که با  دستمال تمیز بینی خود را خشک کنید. لازم است که علاوه بر شستشوی داخل بینی، نسبت به تمیز کرده قسمت خارجی بینی تان نیز اقدام کنید.

برای شستشوی قسمت خارجی بینی از شوینده های ملایم استفاده کنید تا میزان حساسیت را به حداقل برسانید. زمان تمیز کردن بینی از مالش و فشار زیادی بپرهیزید. در صورتی که پوست بینی شما حالت چسبنده پیدا کرده بود، با کمک پنبه و الکل می توانید آن را تمیز کنید.

بعد ازشستشوی بینی باید از چه پمادی استفاده کنیم؟

شما در هفته اول جراحی بعد از شستشوی بینی می توانید از پمادهای آنتی بیوتیک مانند تتراسایکلین برای پیشگیری از عفونت و خشک شدن بینی استفاده کنید. برای استفاده از پماد می توانید  آن را روی یک گوش پاک کن گذاشته و روی بخیه ها بمالید. اما موقع انجام این کار مراقب باشید که گوش پاک کن را وارد سوراخ بینی نکنید.

بعد از اینکه گچ بینی شما برداشته شد، می توانید  پمادی که پزشک تجویز کرده را بر روی بخیه های داخل و خارج بینی بمالید. همچنین می توانید برای از بین بردن جای زخم و جلوگیری از اسکار از پماد ویتامین A و وازلین استفاده کنید.

نکات مهم در زمان شستشوی بینی بعد از عمل

  • زمان شستشوی بینی مراقب باشید که سرم وارد حلق نشود.
  • قبل از شستشوی بینی وسایل مورد استفاده تان را ضدعفونی و خشک کنید.
  • در هفته اول لزومی ندارد که از سرم شستشو استفاده کنید و می توانید از قطره های بینی استفاده کنید.
  • در حالت ایستاده از سرم بینی استفاده کنید و می توانید کمی حالت متمایل داشته باشید.
  • برای خارج کردن لخته های خون از داخل بینی فین نکنید، زیرا ممکن است رگ های خونی پاره شوند.
  • هیچ وقت از انگشتتان برای تمیز کردن بینی استفاده نکنید.
  • مراقب باشید که زمان شستشوی بینی بعد از عمل به بینی خود آسیب نزنید.
  • اگر زمان شستشوی بینی عطسه تان گرفت، دهان خود را باز کنید تا جلوی فشار به بینی گرفته شود.
  • بعد از شستشو از پمادی که پزشک تجویز کرده برای پیشگیری از خشکی بینی استفاده کنید.

دکتر سپیده فاضلی

متخصص گوش، حلق و بینی
- دارای بورد تخصصی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *