شکستگی بینی
بینی شکسته

شکستگی بینی

شکستگی بینی ممکن است در نتیجه یک آسیب ورزشی، تصادف رانندگی یا اتفاقات مشابه رخ دهد و شامل ترک خوردگی یا شکستگی استخوان و غضروف بینی است.

درمان شکستگی بینی شامل تنظیم مجدد دستی ودر موارد شدید جراحی است. درمان به موقع به شما کمک می کند از انسداد دائمی بینی و تغییرات زیبایی جلوگیری کنید.

درمان شکستگی بینی

شکستگی بینی چیست؟

شکستگی بینی زمانی اتفاق می افتد که استخوان یا غضروف بینی خود را بشکنید. این مشکل ممکن است در هنگام حوادث آسیب زا، مانند تصادفات رانندگی، آسیب های ورزشی یا دعواهای فیزیکی رخ دهد.

این نوع شکستگی بسیار شایع است و ۴۰ تا ۵۰ درصد از شکستگی های صورت را تشکیل می دهد. از نظر آماری، شکستگی‌های استخوان بینی در مردان بیشتر از زنان دیده می‌شود.

علائم شکستگی بینی

• درد و حساسیت.
  • هنگامی که بینی خود را لمس می کنید، صدا می دهد.
  • خونریزی بینی
  • هماتوم تیغه بینی خونی که در سپتوم (بافتی که سوراخ های بینی شما را جدا می کند) جمع می شود.
  • تورم اطراف بینی شما
  • کبودی اطراف چشم و بینی.
  • مشکل در تنفس از طریق بینی
  • کج شدن بینی.

علت شکستگی بینی چیست؟

• تصادفات وسایل نقلیه موتوری.
  • آسیب های ورزشی
  • سقوط.
  • ضربه خوردن بینی در اثر دعواهای فیزیکی

شکستگی بینی چگونه تشخیص داده می شود؟

در ابتدا توسط پزشک معاینه فیزیکی انجام می شود و به آرامی اطراف پل بینی شما را فشار می دهد تا وجود انسداد در مجرای بینی را بررسی کنند.

در بیشتر موارد، آزمایش های تصویربرداری ضروری نیست. با این حال ممکن است پزشک موارد زیر راتوصیه کند:

• اشعه ایکس.
  • سی تی اسکن (توموگرافی کامپیوتری).

درمان شکستگی بینی

درمان شکستگی بینی می تواند از گذاشتن کمپرس سرد تا عمل جراحی باشد و این بستگی به شدت جراحت شما دارد.

این درمان ها عبارتند از:

کمپرس یخ و مسکن

اگر شکستگی باعث کج شدن یا بدشکل بینی شما نشد، ممکن است نیازی به تنظیم مجدد یا جراحی نداشته باشید. در بسیاری از موارد، مصرف مسکن‌های بدون نسخه (مانند استامینوفن یا ایبوپروفن) و استفاده از کمپرس یخ می‌تواند به کاهش علائم شکستگی کمک کند.

تخلیه هماتوم سپتوم

در موارد ضربه شدید، ممکن است هماتوم بینی در یک یا هر دو طرف سپتوم ایجاد شود. هماتوم سپتوم  مانند حوضچه ای از خون است که در سپتوم شما جمع می شود.

در صورت عدم درمان، هماتوم سپتوم می تواند منجر به سوراخ شدن سپتوم و ریزش پل بینی شما شود. برای جلوگیری از این عوارض پزشک باید هماتوم سپتوم را تخلیه کند. آنها باید این روش را در اسرع وقت انجام دهند، زیرا نکروز بافتی می تواند ۲۴ ساعت پس از آسیب شروع شود.

تنظیم مجدد دستی

اگر استخوان های بینی شما به دلیل آسیب دیدگی از تراز خارج شوند، پزشک باید آنها را دوباره تنظیم کند. برای انجام این کار، بینی شما را با بی‌حسی موضعی بی‌حس می‌کنند،  وسپس استخوان‌ها و غضروف‌ها را به آرامی به جای خود فشار می‌دهند.

بسته به سن شما و شدت جراحات  ممکن است پزشک بیهوشی عمومی را توصیه کنند. قبل از تنظیم مجدد دستی بایستی چند روز صبر کنید تا مقداری از تورم کم شود.

هنگامی که پزشک استخوان های بینی شما را مجدداً تراز می کند، ممکن است در داخل سوراخ های بینی گاز قرار و قسمت بیرونی را پانسمان کند. در برخی موارد، ممکن است یک آتل موقت نیز قرار دهند.

بعد از یک هفته می توانید پانسمان را بردارید. پزشک ممکن است برای جلوگیری از عفونت به شما آنتی بیوتیک بدهد.

عوارض شکستگی بینی

بیشتر بخوانید: جراحی بینی شکسته

عمل شکستگی بینی

اگر بینی شما به شدت شکسته است، ممکن است برای تنظیم مجدد استخوان های بینی و بهبود تنفس به جراحی نیاز داشته باشید. این عمل بایستی تحت بیهوشی عمومی انجام شود که جراح بتواند مراحل بازسازی بینی را انجام دهد.

جراحی های بازسازی بینی عبارتند از:

سپتوپلاستی

این روش تیغه بینی شما را تغییر می دهد – غضروف و استخوانی که دو سوراخ بینی شما را از هم جدا می کند. در طی سپتوپلاستی، جراح ممکن است قسمت هایی از استخوان و غضروف شما را بردارد، سپس ساختارهای زیرین را تغییر شکل داده و در جای خود قرار دهد. این روش هر گونه سوراخ را ترمیم می کند و تنفس را بهبود می بخشد.

جراحی زیبایی بینی

در طی این روش، جراح استخوان و غضروف زیرین را اضافه، کاهش یا مرتب می کند تا شکل بینی را تغییر دهد و هرگونه انسداد را از بین ببرد. این روش همان عمل زیبایی است که افراد زمانی که می خواهند ظاهر بینی خود را بهبود بخشند، انجام می دهند.

به طور کلی، شکستگی بینی حدود سه تا شش هفته طول می کشد تا بهبود یابد.

چگونه می توانم خطر شکستگی بینی خود را کاهش دهم؟

شما نمی توانید به طور کلی از شکستگی بینی جلوگیری کنید. اما کارهایی وجود دارد که می توانید برای کاهش خطر انجام دهید:

• مراقب محیط اطراف خود باشید تا بتوانید خطر سقوط را کاهش دهید.
  • هنگام انجام ورزش های تماسی از لباس های محافظ استفاده کنید.

عوارض شکستگی بینی چیست؟

شکستگی بینی معمولاً اورژانسی نیست، اما باید در اسرع وقت به دنبال درمان باشید. درمان سریع می تواند خطر عوارض طولانی مدت مانند بدشکلی یا مشکلات تنفسی را کاهش دهد.

شکستگی های خفیف بینی معمولا نیازی به درمان ندارند، اما اگر شکستگی شدید باشد ممکن است به جراحی نیاز داشته باشید.

در صورتی که علائم زیر را دارید سریعتر به پزشک مراجعه کنید:

• بینی شما چندین هفته پس از درمان همچنان درد دارد ویا متورم است.
  • شما نمی توانید از طریق بینی خود نفس بکشید.
  • اگر بینی شما خونریزی می کند.
  • بینی شما شروع به تخلیه مایع آبکی شفاف می کند که مخاط نیست.

در موارد زیر نیاز به مراجعه اورژانسی دارید:

• خونریزی بینی شما ادامه دار شده است.
  • دچار سردرد شدید می شوید.
  • بینی شما مایع شفاف و آبکی را تخلیه می کند.

آیا شکستگی بینی به خودی خود بهبود می یابد؟

شکستگی بینی می تواند خود به خود در عرض چند هفته بهبود یابد. اما اگر بینی شما قبل از تنظیم مجدد آن توسط پزشک بهبود یابد، ممکن است عوارض دائمی مانند تغییر شکل دائمی یا مشکل در تنفس داشته باشید. به همین دلیل مهم است که در اسرع وقت به دنبال درمان باشید.