لوگو دکتر سپیده فاضلی
ضربه به بینی بعد ازعمل
۵ دقیقه
ضربه به بینی بعد از عمل

ضربه به بینی بعد ازعمل

آنچه می خوانید...

ضربه به بینی بعد از عمل رینوپلاستی، بدترین کابوس هر بیمار است. ممکن است بیمار بعد از انجام عمل جراحی بینی دچار تصادف شود که می تواند نتایج ناشی از رینوپلاستی را به طور کامل خراب کند.

در این مقاله قصد داریم که در ارتباط با نحوه مدیریت ضربه به بینی بعد از عمل صحبت کنیم. پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

ضربه به بینی بعد از عمل

دلایل ضربه به بینی بعد از عمل چیست؟

لطفا از گفتن این جملات به پزشک خود اجتناب کنید. «به طور تصادفی بعد از جراحی بینی به بینی خود ضربه زدم». «یک هفته بعد از جراحی بینی به بینی خود ضربه زدم». «سگ من بعد از جراحی بینی به بینی من ضربه زد» . شما مهم است که بدانید بعد از جراحی بینی چه کارهایی را نباید انجام دهید.

برای جلوگیری از ضربه بینی بعد ازعمل از چه کارهایی اجتناب کنیم؟

در طول فرآیند بهبودی، اقداماتی وجود دارد که می توانید برای جلوگیری از خطرات غیر ضروری انجام دهید. فعالیت هایی که احتمال ضربه به بینی را افزایش می دهند، بسته به جایی که در روند بهبودی قرار دارید، باید اجتناب شود یا محدود شود.

و این حتی شامل بازی با بچه های کوچک می شود که ممکن است لزوماً از اینکه شما به تازگی جراحی کرده اید آگاه نباشند. شما بایستی مراقب باشید که اختلالی در روند بهبودی ایجاد نشود.

چند نکته مفید برای به حداقل رساندن احتمال ضربه به بینی  بعد از عمل

  • استفاده از اسپلینت بینی را تا زمانی که پزشک شما توصیه کرده است (معمولاً حدود یک هفته) ادامه دهید.
  • دستورالعمل های پزشک خود را در مورد نحوه خوابیدن بعد از جراحی بینی رعایت کنید.
  • از هر نوع فعالیت بدنی که می تواند منجر به ضربه تصادفی شود خودداری کنید.
  • با پیروی از یک رژیم غذایی سالم، نوشیدن مقدار زیادی آب و استراحت ، هر آنچه که بدنتان برای بهبودی به آن نیاز دارد را فراهم کنید.

بعد از وارد شدن ضربه به بینی بعد از عمل چه باید کرد؟

این سناریویی است که تقریباً همه بیماران نگران آن هستند، اما آیا ضربه به بینی بعد از عمل بینی واقعاً فاجعه ‌بار است؟ اگر بیمار بعد از جراحی  به طور تصادفی به بینی خود ضربه زد چه باید کرد؟ اگر بعد از جراحی بینی ضربه ای به بینی وارد شود چه اتفاقی می افتد؟

بدیهی است که ما می‌خواهیم بیمارانمان از این کار اجتناب کنند، بنابراین شما باید واقعاً از فعالیت‌های ورزشی یا هر چیزی که خطر بالایی برای ضربه خوردن دارد اجتناب کنید.

اگر به طور تصادفی بعد از انجام عمل جراحی بینی به بینی خود ضربه زدید، باید فوراً از کمپرس سرد استفاده کنید تا به کاهش تورم کمک کند.

اگرنگران این هستید که ضربه ممکن است آسیب قابل توجهی ایجاد کرده باشد، باید با جراح خود تماس بگیرید. اگر فکر می کنید بینی شما شکسته است پزشک می تواند آن را از نظر آسیب بررسی کند.

پیامدهای ضربه به بینی بعد ازعمل

ضربه به بینی بعد از عمل می تواند بسیار نگران کننده باشد. میزان آسیب ناشی از ضربه به بینی تا حد زیادی به شدت ضربه و مدت زمانی که از جراحی بینی شما گذشته است بستگی دارد.

بینی جدید شما در یک تا دو هفته اول بعد از عمل آسیب پذیرتر خواهد بود. معمولاً حدود شش تا هشت هفته طول می کشد تا بینی شما به مانند قبل از عمل، قدرت خود را به دست آورد. به همین دلیل، ضربه جزئی به بینی یک ماه پس از جراحی  در مقایسه با ضربه به بینی یک هفته بعد از جراحی، تأثیر کمتری خواهد داشت.

اگر بینی شما در طول دوره نقاهت اولیه ضربه قابل توجهی خورد، احتمال جابجایی استخوان های بینی وجود دارد که ممکن است نیاز به جراحی ثانویه بینی داشته باشد.

عوارض ضربه به بینی بعد از عمل

وضعیت مناسب خوابیدن بعد از عمل بینی

خوابیدن در وضعیتی که روی پشت خود باشید و زیر سر خود چند بالش قرار دهید بسیار ایده آل است. این مدل خوابیدن باعث می شود که هنگام خواب به طور تصادفی روی بینی خود غلت نزنید.

تنها بخوابید تا مطمئن شوید که، کودک، همسر یا حیوان خانگی شما نمی تواند به طور تصادفی باعث ضربه به بینی بعد ازعمل شود.

ورزش و خطر آسیب دیدگی

برای جلوگیری از ضربه به بینی، به طور کلی توصیه می شود از ورزش های تماسی که بینی را در معرض خطر آسیب دیدگی قرار می دهد حداقل به مدت شش هفته اجتناب کنید. این امر شامل مواردی مانند فوتبال، بسکتبال، والیبال و هر چیزی است که به طور بالقوه ممکن است به طور ناخواسته یا شاید عمدی به بینی آسیب برساند.

چه زمانی باید به جراح پلاستیک خود مراجعه کرد؟

ضربه به بینی بعد از عمل می تواند باعث نگرانی شود، به خصوص اگر کبودی شدید، تورم یا شکستگی وجود داشته باشد. اگر ضربه بینی را تجربه کرده اید، بهتر است با جراح پلاستیک خود مشورت کنید تا ببینید آیا شواهدی از آسیب جدی وجود دارد یا خیر.

با این حال، به خاطر داشته باشید که ممکن است ماه ها طول بکشد تا بینی به طور کامل از یک آسیب قابل توجه بهبود یابد. به طور کلی توصیه می شود قبل از نگرانی برای زیبایی، جهت اصلاح هر گونه آسیب تا زمانی که بینی شما بهبود می یابد، صبر کنید.

جراح شما می تواند تعیین کند که آیا تغییر شکل قابل توجهی وجود دارد که نیاز به جراحی بینی مجدد داشته باشد یا خیر.

دکتر سپیده فاضلی

متخصص گوش، حلق و بینی
- دارای بورد تخصصی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *