لوگو دکتر سپیده فاضلی
عطسه و سرفه کردن بعد از جراحی بینی
۵ دقیقه
عطسه و سرفه کردن بعد از جراحی بینی

عطسه و سرفه کردن بعد از جراحی بینی

آنچه می خوانید...

عطسه و سرفه کردن بعد از جراحی بینی یکی از نگرانی هایی است که افراد بعد از جراحی بینی دارند. دلیل ترس از عطسه و سرفه این است که آیا این مهمان ناخوانده در نتیجه جراحی بینی تاثیری دارد یا خیر؟ گاهی این نگرانی در برخی افراد آنقدر زیاد است که از جراحی زیبایی بینی صرف نظر می کنند.  والبته شاید این نگرانی  یکی از دلایل ترس افراد از جراحی بینی در فصول سرد سال باشد. لازم به ذکر است که جراحی بینی در زمان و فصل خاصی تعریف نمی شود.

نحوه کاهش عطسه و سرفه بعد از عمل بینی

راهکارهایی برای کاهش عطسه بعد از جراحی بینی

عطسه یک واکنش یا رفلکس طبیعی است که توسط بدن ایجاد می شود و هوای پرفشار را از قفسه سینه به مجرای بینی و دهان هدایت می کند به گونه ای که قفسه سینه شما فشرده می شود و زبان شما به سقف بدن فشار می آورد.

برخی افراد از عطسه های مداوم و یکنواخت رنج می برند که ممکن است نوعی آلرژی باشد. اگر حساسیت دارید از آنتی هیستامین ها استفاده کنید. هنگام عطسه نباید بینی را بسته نگه داشت زیرا این کار می تواند عواقب خطرناکی داشته باشد.

بیشتر بخوانید: شستشوی بینی بعد از عمل

چگونه عطسه و سرفه کردن بعد از جراحی بینی را متوقف کنیم؟

عطسه فرآیندی است که باعث خروج انرژی از بدن می شود، جلوگیری یا توقف این واکنش ممکن است عواقبی داشته باشد. گاهی عطسه نیز به رفع خستگی کمک می کند. اما راه هایی برای جلوگیری از عطسه و سرفه کردن بعد از جراحی بینی وجود دارد.

بهتر است عطسه و سرفه کردن بعد از جراحی بینی را کنترل یا کاهش دهید. اگرچه این احساس را می توان “آزاردهنده” توصیف کرد، اما بهتر است در هفته های بعد از جراحی زیبایی بینی آن را با ملایمت انجام دهید.

 علاوه بر این که فوراً بینی خود را فین نکنید، بهتر است نحوه عطسه یا سرفه خود را نیز مهار کنید تا احتمال تورم و خونریزی بعد از عمل بینی کاهش یابد.

اگرچه عطسه و سرفه کردن بعد از جراحی بینی را معمولاً نمی توان متوقف کرد، اما می توان آنها را تا حدی کنترل کرد.  به جای عطسه از طریق بینی یا سرفه با دهان بسته، در هر دو مورد سعی کنید به صورت ارادی دهان را باز نگه دارید.

باز کردن دهان در حین سرفه یا عطسه فشاری را که به طور معمول از مجرای بینی وارد می شود، را به حداقل می رساند. در صورت بسته ماندن دهان، هرگونه فشار در مجاری بینی می تواند منجر به خونریزی و تورم بیشتر شود. پس از گذشت ۲ هفته از جراحی، این موضوع به اندازه ۱۰ روز اول پس از جراحی مهم نیست.

لطفاً به خاطر داشته باشید که مراقبت های بعد از جراحی بینی اغلب برای هر بیمار بر اساس نیازهای خاص و سبک زندگی او توصیه می‌شوند.  بنابراین اگر موردی برای شما نگران کننده است، همیشه حتماً آن را زودتر از موعد از دکتر بپرسید.

جلوگیری از عطسه و سرفه بعد از عمل بینی

۱. مشکل سرماخوردگی بعد از جراحی بینی

سرماخوردگی بعد از جراحی بینی یکی از مشکلاتی است که می تواند به نتیجه جراحی بینی آسیب برساند. لازم به ذکر است که بعد از جراحی بینی به دلیل تورم زیاد بینی، مراقبت های بعد از عمل در نتیجه جراحی بسیار مؤثر است.

اگر بعد از جراحی بینی دچار سرماخوردگی شده اید، باید این مراحل را دنبال کنید تا از مشکلات بینی خود جلوگیری کنید.

۲. عدم اعمال فشار به بینی

اگر سرما خورده اید و باید بینی خود را به آرامی با دستمال تمیز کنید و مراقب بخیه های بینی باشید تا پاره نشود.

۳. سرتان را بالا بگیرید

چه خوب باشید و چه سرماخورده باشید، هنگام خواب باید سر خود را بالاتر نگه دارید تا آبریزش بینی شما بدتر نشود.

۴. از محلول شستشوی سالین استفاده کنید

احتقان، می تواند مجاری بینی شما را مسدود کرده و تنفس را برای شما دشوار کند. استفاده از محلول سالین می تواند مخاط بینی را مرطوب کرده و راه هوایی را باز کند.

۵. به مقدار زیاد مایعات بنوشید

مصرف مایعات به ویژه آب و آب میوه های طبیعی مانند آناناس، پرتقال و کرفس علاوه بر بهبود رینیت به بهبود سرماخوردگی کمک می کند.

۶. ویتامین ها و پروتئین مصرف کنید

مصرف ویتامین و پروتئین از یک ماه قبل از جراحی بینی و یک ماه بعد از آن برای بهبود زخم و کمک به تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار مفید است.

۷. سینوس های خود را مرطوب نگه دارید

ابتلا به سرماخوردگی یا آنفولانزا پس از جراحی بینی، می تواند عوارض آشکاری با احتقان بینی و فشار سینوسی ایجاد کند. اگر بعد از جراحی بینی یا سپتوپلاستی بیمار شدید، مهم است که از محلول شستشوی بینی استفاده کنید تا مجرای بینی شفاف و مرطوب بماند و تنفس راحت تر شود.

۸. به داروها توجه کنید

مصرف داروی سرماخوردگی قبل یا بعد از جراحی پلاستیک مشکلی ندارد، اما مشورت با پزشک قبل از مصرف این داروها بسیار مهم است.

دکتر سپیده فاضلی

متخصص گوش، حلق و بینی
- دارای بورد تخصصی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *