لوگو دکتر سپیده فاضلی
عوارض جراحی بینی⛔
۵ دقیقه
عوارض جراحی بینی

عوارض جراحی بینی⛔

آنچه می خوانید...

خیلی از بیمارانی که برای زیبایی بینی اقدام می‌کنند، نگران عوارض جراحی بینی هستند. خیلی از این بیماران تصور می‌کنند این جراحی با عوارض جدی و زیادی همراه خواهد بود. این در حالی است که اگر بیشتر با این جراحی آشنا باشند، نگرانی از این بابت برایشان وجود نخواهد داشت. جراحی بینی همانند سایر عمل‌های پزشکی، ممکن است با یکسری عوارض کوتاه مدت و بلند مدت همراه باشد. اما خیلی از این مشکلات به صورت موقت ایجاد شده و بعد از مدتی از بین خواهد رفت. این یعنی هیچ جای نگرانی از این بابت وجود ندارد.

در ادامه مقاله دکتر فاضل، یکی از بهترین متخصصان جراحی پلاستیک، اطلاعات بیشتری درمورد عوارض بعد از جراحی بینی ارائه کرده‌اند. با ایشان همراه باشید!

عوارض جراحی بینی

عوارض جراحی بینی

در کل هر جراحی که در هر نقطه از بدن شما انجام شود، به دلیل تهاجمی که به در بدن اتفاق می‌افتد، با یکسری عوارض همراه خواهد بود. اما نکته مهم این است که عوارض جدی و نگران‌کننده را شناسایی کنید. چراکه این مشکلات می‌توانند سبب بروز اتفاقات جدی‌تری شوند.

با این حال، خیلی از عوارض جراحی بینی طبیعی بوده و بدون نیاز به هیچ اقدامی از بین خواهند رفت. در ادامه بیشتر با هر یک از مشکلات آشنا خواهید شد.

عوارض جراحی بینی در کوتاه مدت

شاید شایع‌‌ترین عوارضی که بعد از جراحی بینی بروز پیدا می‌کنند، مشکلاتی باشند که در کوتاه مدت اتفاق می‌افتند. توجه داشته باشید که اکثر این عوارض به‌طور معمول بعد از چند روز از بین خواهند رفت. از جمله این مشکلات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • با توجه به ضرباتی که در حین جراحی به بینی وارد می‌شود، بروز کبودی در این ناحیه طبیعی است.
  • درد و التهاب بعد از این جراحی برای چند روز اتفاق می‌افتند.
  • برخی از عوارض مثل سرگیجه و تهوع ممکن است ناشی از داروهای بیهوشی باشند.
  • برخی از بیماران ممکن است مشکلاتی مانند بی‌حسی قسمتی از صورت مثل لب بالا را تجربه کنند.
  • رنگ پوست در ناحیه بینی و اطراف آن ممکن است نسبت به حالت طبیعی تغییر کند.
  • در صورت عدم رعایت نکات مراقبتی پزشک، ممکن است عفونت در ناحیه بینی اتفاق بیفتد.
  • با توجه به تورم در ناحیه بینی، ممکن است فرد با اختلال در حس بویایی مواجه شود.

عوارض جراحی بینی بعد از چند سال

یکسری از عوارض نیز هستند که ممکن است بعد از چند سال بروز پیدا کنند. این عوارض معمولا جزء مشکلات جدی ناشی از جراحی بینی در نظر گرفته می‌شوند. البته سن و مهارت جراح تاثیر زیادی در بروز چنین مشکلاتی بعد از چند سال دارند. در ادامه برخی از این عوارض را بررسی کرده‌ایم:

  • برخی از بیماران ممکن است به دلیل عدم رضایت کافی از نتیجه درمان، به یکسری مشکلات روحی دچار شوند.
  • ممکن است به دلیل بروز عفونت، ترشحات بد بویی از بینی خارج شوند.
  • در صورتی که عمل جراحی به درستی انجام نشده باشد، مطمئنا تیغه بینی در جای مناسبی قرار نگرفته و سبب بروز مشکلات تنفسی در دراز مدت خواهد شد.
  • به علت عدم درمان مناسب، فرد ممکن است بعد از چند سال به خروپف دچار شود. این مشکل نشان‌دهنده بروز مشکل در سیستم تنفسی بیمار است.
  • عدم تقارن سوراخ‌های بینی از دیگر عوارضی است که ممکن است بعد از چند سال خود را نشان دهد. این عارضه ممکن است به دلیل عدم رعایت نکات مراقبتی توسط بیمار در ماه‌های اول ایجاد شده و بعد از مدتی قابل مشاهده باشد.

عوارض جراحی بینی در انواع  مختلف عمل های بینی( استخوانی، گوشتی، فانتزی، طبیعی و نیمه فانتزی)

دقت داشته باشید روش‌های مختلف جراحی بینی معمولا با عوارض یکسانی همراه هستند. اما برخی مشکلات بعد از آنها ممکن است کمی متفاوت باشند. در ادامه عوارض هر یک از این روش‌ها را بررسی کرده‌ایم:

  • عوارض عمل بینی استخوانی: عوارض این روش علاوه بر تورم و بی‌حسی، شامل خونریزی و ایجاد زخم‌هایی داخل بینی است.
  • عوارض عمل بینی گوشتی: با توجه به اینکه در این جراحی نیاز است قسمتی از پوست برش داده شود، احتمال خونریزی در آن بیشتر است. همچنین، احتمال مشاهده کبودی بعد از جراحی خیلی بیشتر از سایر عوارض آن است.
  • عوارض عمل بینی نیمه فانتزی: احساس بی‌حس در ناحیه پوست این ناحیه، هماتوم و سوراخ شدن سپتوم بینی در این جراحی وجود دارد. علاوه‌بر این نیز، ممکن است فرد با اختلالات تنفسی مواجه شود.
  • عوارض عمل بینی فانتزی: با توجه به اینکه در این عمل جراحی، تغییرات بیشتری روی بینی بیمار اعمال می‌شوند، احتمال بروز عوارض ذکر شده در این مقاله بیشتر است.
  • عوارض عمل بینی طبیعی: در جراحی طبیعی، به‌طور معمول جراح به دنبال رفع نواقص ظاهری بینی است. در این شرایط، احتمال بروز عوارض بعد از آن خیلی کمتر از سایر روش‌هاست.
عوارض جراحی بینی

نتیجه گیری

عوارض جراحی بینی در خیلی از بیماران بروز پیدا می‌کنند. این مشکلات بسته به اینکه در چه زمانی ایجاد شوند، ممکن است طبیعی یا غیر طبیعی در نظر گرفته شوند. در صورتی که عوارضی مثل خونریزی بعد از مدتی از بین نرفتند، باید اقدامات لازم انجام شوند. دقت داشته باشید در صورت مشاهده عوارض جدی بعد از این عمل، حتما باید آن را به اطلاع پزشک متخصص برسانید. در غیر این صورت، این مشکلات در دراز مدت سبب بروز عوارض بیشتری خواهند شد.

سوالات متداول

دکتر سپیده فاضلی

متخصص گوش، حلق و بینی
- دارای بورد تخصصی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *