لوگو دکتر سپیده فاضلی
عینک زدن بعد از جراحی بینی
۶ دقیقه
عینک زدن بعد از جراحی بینی

عینک زدن بعد از جراحی بینی

آنچه می خوانید...
عینک زدن بعد از عمل بینی

عینک زدن بعد از جراحی بینی می تواند عوارض جانبی مانند تورم و التهاب را برای شما به همراه داشته باشد. چرا که حتی مقدار کمی فشار منجر به ایجاد ناراحتی می شود. استفاده از عینک در دوران نقاهت نیز بر نتایج جراحی بینی شما تأثیر گذار است.

در این مقاله قصد داریم درباره دلایل منع عینک زدن بعد از جراحی بینی و نحوه مدیریت آن با شما صحبت کنیم. پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

آیا می توانم بعد از جراحی بینی از عینک استفاده کنم؟

ممکن است در مورد آنچه که در طول ریکاوری جراحی بینی باید انتظار داشته باشید سؤالاتی داشته باشید. به عنوان مثال، آیا می توانم بعد از عمل از عینک استفاده کنم؟ اکثر جراحان پلاستیک از شما می خواهند که برای محافظت از بافت در حال بهبودی، از عینک زدن بعد از عمل بینی اجتناب کنید.

نه تنها عینک بلکه استفاده از هرگونه اشیایی که می تواند صورت شما را لمس کند، می تواند مضر باشد.

در طول ریکاوری جراحی بینی چه انتظاراتی باید داشت

در چند روز و هفته های اول پس از جراحی، بیماران می توانند تا حدی احساس ناراحتی، کبودی و تورم داشته باشند. به طور متوسط، بیماران به طور معمول حدود ۷ تا ۱۰ روز پس از جراحی بینی با بازگشت به محل کار احساس راحتی می کنند.

 برای پنهان کردن کبودی دور چشم، می توان از لوازم آرایش استفاده کرد. کاهش تورم بعد از جراحی بینی ممکن است چند هفته طول بکشد، و تورم باقیمانده اغلب بین ۶ تا ۱۲ ماه طول می کشد.  برای به حداقل رساندن خطر عوارض بینی بعد از عمل مهم است که دستورالعمل‌های دکتر را به دقت دنبال کنید.

دستورالعمل مراقبت های بعد از جراحی بینی شامل موارد زیر می باشد:

  • اجتناب از بلند کردن اجسام سنگین، زور زدن یا ورزش شدید
  • از خم شدن یا برعکس کردن سر خودداری کنید
  • بینی خود را زیر فشار آب قرار ندهید
  • بینی خود را باد نکنید
  • به پشت بخوابید و سرتان کمی بالا باشد
  • هیچ فشار مستقیمی به بینی وارد نکنید
  • لباس را مستقیماً روی بینی نکشید
  • از عینک، (عینک آفتابی، عینک مطالعه یا هر چیز دیگری) روی پل بینی استفاده نکنید
  • داروها را طبق دستور مصرف کنید
  • برای بررسی بعد از عمل و ویزیت توسط پزشک تعلل نکنید.
عینک زدن بعد از عمل بینی

چرا بعد از جراحی بینی نمی توانید عینک بزنید؟

چه عینک اکسسوری مورد علاقه شما باشد، چه بدون آن نمی توانید ببینید، عدم استفاده از عینک بعد از جراحی بینی احتمالا غیرممکن به نظر می رسد. اگرچه ممکن است این کار برای زیباجو ایده آل نباشد، اما اجتناب از عینک زدن یک گام مهم برای اطمینان از بهبودی مناسب و حصول نتیجه عالی است.

بینی شما پس از جراحی باید در موقعیت خاصی قرار گیرد، زیرا بافت‌های نرم، غضروف‌ها و استخوان‌ها همگی در حال بهبود هستند. عینک زدن بعد از جراحی بینی می تواند تغییرات جزئی در بافت ایجاد کند و نتایج شما را به خطر بیندازد.

فشاری که عینک بر روی پل بینی شما وارد می کند ممکن است زیاد به نظر نرسد، اما می تواند تأثیر قابل توجهی بر روی بافت هایی بگذارد که بعد از جراحی بینی هنوز ضعیف و در حال بهبود هستند. استفاده از عینک پس از جراحی بینی می تواند باعث فرورفتگی دائمی در بینی شما شود، به ساختار بینی آسیب برساند، نتایج زیبایی و عملکردی جراحی شما را به خطر بیندازد و در نهایت نیاز به انجام جراحی مجدد برای ترمیم داشته باشید.

از آنجایی که ساختار بینی بعد از جراحی زیبایی بینی بسیار ظریف خواهد بود، هرگونه فشار، نیرو یا وزن اضافی می تواند باعث آسیب شود و به طور بالقوه بر نتیجه نهایی شما تأثیر بگذارد. در واقع، حتی خم شدن از ناحیه کمر یا دمیدن بینی می تواند فشار داخل بینی شما را افزایش دهد که به طور بالقوه می تواند باعث ناراحتی، و یا عارضه ناخواسته شود.

بعد از عمل بینی چه مدت باید عینک زدن را متوقف کنم؟

برای بیمارانی که آتل پس از جراحی دارند، ممکن است استفاده از عینک تقریباً بلافاصله پس از جراحی بینی بی خطر باشد. با این حال، پس از برداشتن آتل یا بانداژ، بسیار مهم است که از عینک، عینک آفتابی یا هر چیز دیگری روی بینی خودداری کنید.

بسته به نوع جراحی بینی که انجام داده اید، پیشرفت بهبودی شما و سایر عوامل، ممکن است لازم باشد تا ۶ تا ۸ هفته پس از جراحی از عینک زدن خودداری کنید، اگرچه برخی از بیماران می توانند زودتر عینک زدن را از سر بگیرند.

برای بیمارانی که واقعاً نمی‌توانند بدون عینک ببینند، رانندگی کنند، مطالعه یا کار کنند، روش های فوق ‌العاده زیادی در دسترس هستند که به شما امکان می‌دهند بعد از جراحی بینی به راحتی ببینید. در طول ویزیت های قبل از عمل دکتر در مورد تمام گزینه های موجود شما از جمله تکیه گاه عینک، لنزهای تماسی و موارد دیگر صحبت خواهد کرد.

چه مدت بعد از جراحی بینی می توانم دوباره عینک بزنم؟

پزشک به طور کامل نیاز به از سرگیری عینک را در اسرع وقت پس از جراحی درک می کند و با بیماران در ارتباط با زمان و چگونگی استفاده از عینک بعد از عمل صحبت خواهد کرد. در برخی موارد، بیماران ممکن است بتوانند از ۱ تا ۲ هفته پس از جراحی بینی شروع به استفاده از عینک های بسیار سبک کنند، در حالی که سایر مردان و زنان ممکن است برای استفاده مجدد از عینک، ۴ تا ۶ هفته صبر کنند. برای بیمارانی که بدون عینک خود احساس ناراحتی می کنند یا قادر به دیدن کافی نیستند، استفاده از لنز طبی می تواند کمک کننده باشد.

اکثر بیماران به مدت ۱ تا ۲ هفته پس از جراحی بینی از آتل استفاده می کنند. آتل ها برای محافظت از بینی و حفظ استخوان ها و غضروف ها در جای خود ساخته شده اند. با این حال، پس از برداشتن آتل، روند بهبودی تمام نشده است و ممکن است در چند ماه آینده ورم داشته باشید.

روش های جایگزین عینک بعد از جراحی بینی

روش های جایگزین عینک بعد از جراحی بینی

بسیاری از مردم هستند که نمی توانند بدون عینک خوب ببینند و هنگام مطالعه و یا تماشای تلوزیون  بدون استفاده عینک دچار مشکل خواهند شد. خبر خوب این است که پس از انجام عمل بینی  با استفاده از چند راهکار همچنان می توانید به خوبی ببینید. این راه حل ها شامل موارد زیر می شود:

لنزهای تماسی: لنزهای تماسی ساده ترین راه برای بازیابی بینایی در حین بهبودی جراحی زیبایی بینی هستند. از آنجایی که با مقداری تورم در وسط صورت مواجه خواهید شد، توصیه می کنیم ۱ تا ۲ روز قبل از قرار دادن لنز خود صبر کنید.

نگهدارنده عینک:  این وسیله طوری طراحی شده که عینک را روی صورت شما نگه می دارد بدون اینکه با بینی شما تماس پیدا کند.

عمل لیزیک چشم : بیمارانی که مشکلاتی مانند نزدیک بینی یا دوربینی دارند می توانند چندین ماه قبل از عمل بینی خود برای اصلاح بینایی برنامه ریزی کنند. به این ترتیب می توانید بدون عینک یا فریم به وضوح ببینید.

دکتر سپیده فاضلی

متخصص گوش، حلق و بینی
- دارای بورد تخصصی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *