لوگو دکتر سپیده فاضلی
مراقبت‌های قبل و بعد از بوتاکس
۱۱ دقیقه
مراقبت‌های قبل و بعد از بوتاکس

مراقبت‌های قبل و بعد از بوتاکس

آنچه می خوانید...

مراقبت‌های قبل و بعد از بوتاکس با توجه به این که در اثر بخش بودن یا نبودن بوتاکس مؤثر است، از اهمیت فوق العاده‌ای برخوردار شده است. امروزه زیبایی چهره اهمیت زیادی دارد و به دنبال آن روش‌هایی مثل بوتاکس ایجاد شده‌اند تا زیبایی را چند برابر کنند.

اگر می‌خواهید چهره‌ای زیبا، شاداب و جوان داشته باشید، این به تنهایی کافی نیست که بوتاکس کنید. بلکه باید با اقدامات و مراقبت‌های قبل و بعد از بوتاکس، عوارض آن را از بین ببرید. تنها در این صورت است که می‌توانید چین و چروک‌های خود را نابود کرده و نتایج مطلوبی را نیز از این روش جوانسازی دریافت کنید‌. ما در ادامه می‌خواهیم در مورد مراقبت قبل و بعد از بوتاکس کردن با شما صحبت کنیم.

مراقبت‌های قبل و بعد از بوتاکس

بررسی مراقبت قبل و بعد از بوتاکس

عواملی همچون افزایش سن، ژنتیک، عدم مراقبت صحیح از پوست و … باعث می‌شوند که پوست طراوت و شادابی خود را از دست داده و به سمت پیری و شل شدگی برود. از این رو استفاده از روش بوتاکس که روشی کم تهاجم است، افزایش یافته است. به دنبال آن، مراقبت قبل و بعد از بوتاکس نیز مهم تلقی شده‌اند. مهم‌ترین نکات مراقبتی که پیش از بوتاکس کردن باید مورد توجه قرار دهید، عبارتند از:

۱: انتخاب پزشک مجرب:

اولین و مهم‌ترین گامی که برای بوتاکس کردن باید طی بشود، انتخاب یک پزشک ماهر است. در نکات مراقبت قبل و بعد از بوتاکس به این نکته توجه زیادی شده است. ممکن است برخی از افراد صرفا جهت کسب درآمد و بدون هیچ‌ گونه تحصیلات، وارد عرصه بوتاکس شده باشند. اعتماد کردن به این افراد می‌تواند عوارض زیانباری را ایجاد کند و زیبایی شما را به چالش بکشد. از این رو، پزشکانی که اعتبار و تجربه کافی دارند، باید انتخاب شما باشند.

۲: رزرو وقت مشاوره:

پس از این که پزشک خود را انتخاب کردید، باید تایم مشاوره بگیرید و قبل از بوتاکس زدن با پزشک مشورت کنید. در جلسات مشاوره پیش از بوتاکس اغلب پزشکان شرایط بدنی بیمار را بررسی می‌کنند و میزان سلامت بدن را چک می‌کنند. یک مشاور خوب با معاینه فیزیکی بیمار به او خواهد گفت که آیا کاندید مناسبی برای تزریق بوتاکس هست یا نیست!  در جلسات مشاوره حتی می‌توانید تجربه‌های موفق بوتاکس پزشک منتخب خود را بررسی کنید. پس با باید مراقبت قبل و بعد از بوتاکس آشنا شوید تا این مرحله را فراموش نکنید.

۳: عدم استفاده از داروهای رقیق کننده خون:

یکی از نکات مهم که در مراقبت قبل و بعد از بوتاکس به آن اشاره شده است، عدم استفاده از داروهایی است که رقت خون را افزایش می‌دهند. به طور کلی بیمارانی که قصد بوتاکس زدن را دارند، یک هفته پیش از بوتاکس باید داروهای مضر را ترک کنند. داروهای گیاهی، آسپرین، داروهای غیر استروئید، داروهای آلرژی و التهاب در این دوران باید کنار گذاشته بشوند. حتی اگر مجبور هستید که از یک دارو استفاده کنید، بهتر است قبل از مصرف با پزشک خود هماهنگی‌های لازم را داشته باشید.

۴: ممنوعیت مصرف دخانیات و مشروبات الکلی:

باید توجه داشت که دخانیات و مشروبات الکلی می‌توانند باعث واکنش نشان دادن بدن نسبت به اسید هیالورونیک بشوند. تحقیقات نشان داده‌اند که اگر افراد پیش از بوتاکس کردن این موارد را مصرف کنند، ممکن است بوتاکس تاثیر چندانی روی چهره و پوست آن‌ها نداشته باشد. از این رو پزشکان توصیه می‌کنند که فرآورده‌های الکلی و سیگار را یک هفته یا دست کم یک روز قبل از بوتاکس زدن کنار بگذارید. چرا که این فرآورده‌ها سبب ایجاد تورم و کبودی غیر عادی بر روی پوست نیز خواهند شد.

۵: اپیلاسیون ممنوع:

یکی دیگر از نکات مربوط به مراقبت قبل و بعد از بوتاکس به اپیلاسیون کردن مرتبط است. قبل از بوتاکس کردن استفاده از هر گونه محصول موبر یا بلیچ کردن پوست ممنوعیت دارد. یکی از کارهایی که پیش از بوتاکس کردن باید آن را ترک کنید، اپیلاسیون یا بند انداختن به پوست است.

۶: مصرف مسکن:

چنانچه پوست شما بیش از حد حساس است، به گونه‌ای که نمی‌تواند حتی دردهای کوچک و جزئی را تحمل کند، باید از داروهای مسکن یک ساعت پیش از بوتاکس کردن استفاده نمایید. استامینوفن از جمله این داروها است. این داروها تاثیرات مخربی روی پوست ندارند و در مراقبت قبل و بعد از بوتاکس تاکید زیادی بر مصرف آن‌ها شده است.

۷: پیشگیری از تبخال:

یکی از اقدامات ویژه‌ای که قبل از بوتاکس زدن باید انجام دهید این است که در مورد پیشگیری از تبخال با پزشک خود صحبت کنید. البته اگر شما جزو آن افرادی هستید که زیاد تبخال می‌زنید و ممکن است با بوتاکس زدن نیز دچار تبخال شوید! در این صورت پزشک داروهایی را برای شما تجویز می‌کند که باعث جلوگیری از تبخال زدن بعد از انجام فرآیند بوتاکس می‌شوند.

۸: دوری از آفتاب:

دوری از آفتاب نیز نکته‌ای مهم است که به عنوان مراقبت قبل و بعد از بوتاکس باید به آن توجه داشت. قبل از این که بوتاکس تزریق کنید، ممکن است آفتاب باعث سوختن پوست شما بشود. این در حالی است که پوست آفتاب سوخته اصلاً برای انجام بوتاکس مناسب نیست. یکی از نکات مراقبتی در این رابطه این است که از عینک آفتابی و کرم ضد آفتاب استفاده نمایید. حتی بعد از بوتاکس نیز باید از آفتاب دوری کنید تا پوست شما نسوزد.

۹: بیان بیماری‌های جسمانی برای پزشک:

قبل از بوتاکس زدن باید بیماری‌ها یا سابقه بیماری قبلی خود را به پزشک اطلاع دهید. توجه به این نکته تاکید شده در مراقبت قبل و بعد از بوتاکس به افزایش تاثیرات بوتاکس و پیشگیری از آسیب دیدن پوست کمک شایانی می‌کند.

مراقبت های بعد از تزریق بوتاکس

مراقبت‌های بعد از بوتاکس پیشانی و دور چشم

جهت آگاهی و اطلاع بیشتر از مراقبت قبل و بعد از بوتاکس باید با پزشک خود صحبت کنید و مشورت‌های لازم را داشته باشید. با این وجود، نکات مراقبتی عمومی که برای بهبود نتایج بوتاکس در نظر گرفته شد‌ه‌اند، زمانی که قرار است بوتاکس دور چشم و پیشانی انجام شود بسیار اهمیت دارند. آن‌ها به شرح زیر هستند:

  • پس از بوتاکس دور چشم و پیشانی مصرف دخانیات و الکل ممنوعیت دارد. ( تا ۲۴ ساعت)
  • در دوران نقاهت بعد از بوتاکس بهتر است از کمپرس یخ برای برطرف کردن تورم و کبودی پوست استفاده کنید‌.
  • برای این که ماده بوتاکس تزریق شده به پوست دور چشم و پیشانی به سایر قسمت‌ها راه پیدا نکند، باید از لمس کردن، فشار دادن یا حتی آرایش صورت تا چند روز خودداری شود.
  • ماساژ دادن صورت و استفاده از لایه بردار را به مدت ۱ روز به تعویق بیندازید.
  • تا ۴ ساعت بعد از بوتاکس کردن نباید بخوابید. پس از آن هم باید به پشت بخوابید تا صورت شما فشرده نشود.
  • تا ۴ ساعت پس از این که بوتاکس انجام شد، نباید در معرض نور شدید آفتاب باشید.
  • تا سه روز بعد از بوتاکس زدن استفاده از سونا، جکوزی و شنا کردن در آب ممنوع است.
  • در صورتی که بعد از بوتاکس با علائمی همچون مشکل در بلع، حرف زدن، مشکل در تنفس، تغییر بینایی، مشکل کنترل مثانه و سستی عضله مواجه شدید، فوراً با پزشک خود در ارتباط باشید.

چه زمانی بعد از بوتاکس می‌توان صورت خود را شست؟

در مراقبت قبل و بعد از بوتاکس به زمان شستن صورت نیز اشاره شده است. پزشکان اغلب برای جلوگیری از اعمال فشار به پوست ناحیه تحت درمان، توصیه می‌کنند که بوتاکس انجام نشود. اگر می‌توانید صورت خود را فقط آب بزنید و فشار ندهید، شستشوی پوست بعد از بوتاکس مانعی ندارد. در غیر این صورت، باید ۱ تا ۳ روز صبر کنید. سپس صورت خود را بشویید. در ضمن، بهتر است به هنگام شستشوی صورت از شوینده‌های ملایم پوستی مثل شامپو بچه استفاده کنید.

نکات مهم بعد از بوتاکس

حال که دانستید قبل از بوتاکس باید چه مواردی رعایت شود، نوبت به مراقبت‌های بعد از بوتاکس می‌رسد. در ادامه به برخی از نکات مهم مراقبتی که بر روی نتایج بوتاکس تاثیرات مستقیم دارند، اشاره خواهیم کرد:

استفاده از کمپرس یخ:

بلافاصله بعد از تزریق بوتاکس ممکن است با تورم و ناراحتی در ناحیه تحت درمان مواجه شوید. یکی از اقدامات مفید برای کاهش تورم و درد، استفاده از کمپرس یخ است. زمانی که کمپرس یخ را روی پوست خود قرار می‌دهید، آن را به آرامی حرکت دهید. با این کار جلوی کبود شدن پوست را نیز خواهید گرفت.

ورزش دادن عضلات زیر پوست:

چند ساعت بعد از این که بوتاکس را تزریق کردید، بهتر است عضلاتی که در قسمت زیر پوستتان قرار دارند را حرکت دهید. برای مثال اخم کردن، لبخند زدن، بالا بردن ابروها یا چروک کردن صورت می‌تواند بهترین ورزش برای عضلات زیر پوست باشد. تا سه روز بعد از تزریق بوتاکس این کار را تکرار کنید.

بازگشت به باشگاه:

اگر شما نیز جزو افراد ورزشکاری هستید که باشگاه رفتن در برنامه روزانه شما قرار دارد، بهتر است باشگاه رفتن را تا زمانی که به بهبودی پس از بوتاکس دست یابید به تعویق بیندازید. چرا که فعالیت‌های شدید باعث می‌شوند که جریان خون افزایش پیدا کند و ضربان قلب نیز بالا برود. از طرفی دیگر، فعالیت‌های سخت و سنگین باعث می‌شوند که ماده بوتاکس به سایر نقاط بدن راه یابد. در این صورت عوارض بوتاکس بیشتر شده و میزان تاثیرات آن نیز کاهش خواهد یافت.

ممنوعیت استفاده از لوازم آرایشی تا چند روز:

لوازم آرایشی از باعث می‌شوند که پوست تحریک شود. در این صورت ممکن است بوتاکس زیر پوست پخش شود و تاثیر جالبی از خود بر جای نگذارد. افرادی که به دلایل مختلف درمانی یا حتی به دلایل زیبایی بوتاکس کردن را انتخاب می‌کنند، نباید بعد از بوتاکس زدن بلافاصله بعد از بوتاکس زدن آرایش کنند.

دراز کشیدن و خوابیدن ممنوع!

یکی از مهم‌ترین مراقبت‌های بعد از بوتاکس، مربوط به خوابیدن و استراحت کردن است. طبق توصیه پزشکان، تا ۴ ساعت بعد از بوتاکس نباید دراز بکشید، خم شوید و بخوابید. ممکن است این کارها باعث لخته شدن خون بشوند و خطر کبودی را افزایش دهند.

به پشت بخوابید:

برای جلوگیری از اعمال فشار به عضلات صورت و ناحیه تحت درمان باید به پشت بخوابید

مراقبت دارویی بعد از بوتاکس:

افرادی که از سلامت جسمانی معمولی برخوردار هستند، پس از تزریق بوتاکس ممکن است درد یا ناراحتی چندانی را احساس نکنند. امکان دارد برخی از بیماران دچار سردرد شوند که در این موارد داروهایی همچون استامینوفن و ایبوپروفن تجویز می‌شوند. با مصرف این داروها می‌توانید عوارض بوتاکس را کم کنید و درد ناشی از این روش زیبایی را از بین ببرید.

نتیجه گیری

مراقبت‌های قبل و بعد از بوتاکس باعث می‌شود که شما به نتایج خوبی که مد نظرتان هست، دست یابید. پزشکانی که فرآیند بوتاکس را انجام می‌دهند، با بررسی شرایط جسمانی بیماران خود یک سری نکات خاص و ویژه و یک سری نکات عمومی را برای قبل و بعد از بوتاکس توصیه می‌کنند.

پس از بوتاکس زدن باید مصرف الکل، دخانیات را کنار بگذارید و از آفتاب دوری کنید. اگر با توجه به شرایط جسمانی خود به مسکن نیاز دارید یا باید از تبخال پیشگیری نمایید، آن را به پزشک اطلاع دهید. پس از بوتاکس نیز باید باشگاه رفتن، روش‌های مختلف درمان پوست و استفاده از لوازم آرایشی را تا چند روز به تعویق بیندازید. نکات مربوط به مراقبت قبل و بعد از بوتاکس به طور کامل در این مطلب برایتان ذکر شده‌اند.

سوالات متداول

دکتر سپیده فاضلی

متخصص گوش، حلق و بینی
- دارای بورد تخصصی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *