لوگو دکتر سپیده فاضلی
مراقبت های بعد از تزریق ژل👄
۹ دقیقه
مراقبت-های-بعد-از-تزیرق-ژل

مراقبت های بعد از تزریق ژل👄

آنچه می خوانید...

مراقبت های بعد از تزریق ژل جهت جلوگیری از عوارض جانبی و دستیابی به نتایج مطلوب لازم است. در اکثر موارد پزشکان پیش از تزریق دستورالعمل‌هایی را به مراجعین می دهند که پیش از تزریق و پس از تزریق باید رعایت نمایند.

مراقبت-بعد-از-تزیرق-ژل

چه مواردی را بعد از تزریق ژل باید رعایت کرد؟

مراقبت های پس از تزریق، پیروی از دستورالعمل های مراقبتی مناسب برای اطمینان از بهبودی بهینه و به حداقل رساندن هرگونه عوارض احتمالی مهم است. در این جا چند دستور العمل کلی وجود دارد:

استراحت کنید و از فعالیت های شدید خودداری کنید.

با اجتناب از فعالیت هایی که ممکن است فشار بیش از حد به ناحیه تزریق شده فشار وارد کنند، به بدن خود زمان بدهید تا بهبود یابد. این شامل بلند کردن اجسام سنگین، ورزش شدید یا هر فعالیتی است که ممکن است باعث حرکت بیش از حد بر روی محل تزریق شود.

استفاده از کمپرس یخ

برای کاهش تورم و ناراحتی، می توانید کمپرس های یخ پیچیده شده در پارچه را به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه هر بار در ۴۸ ساعت اول پس از تزریق، چند بار در روز روی ناحیه تزریق قرار دهید.

در صورت لزوم از دارو های ضد درد استفاده کنید

اگر پس از تزریق احساس درد یا ناراحتی کردید، مسکن های بدون نسخه مانند استامینوفن یا ایبوپروفن می توانند به کاهش علائم کمک کنند. با این حال، همیشه قبل از مصرف هر دارویی با بهترین دکتر بوتاکس مشورت داشته باشید.

از فشار یا لمس ناحیه مورد نظر خودداری کنید

مهم است که ناحیه تزریق شده را لمس یا ماساژ ندهید، مگر این که به طور خاص توسط پزشک خود دستور داده شود. این می تواند قرار دادن ژل را مختل کند و به طور بالقوه منجر به عوارض شود.

دستورالعمل های مراقبت پس از تزریق را دنبال کنید

پزشک دستورالعمل های خاصی را متناسب با وضعیت شما ارائه می دهد. مطمئن شوید که این دستورالعمل ها به دقت دنبال کنید، از جمله هرگونه مراقبت توصیه شده از زخم یا تغییر پانسمان.

از نظر علائم عفونت یا عوارض نظارت کنید

مراقب علائم عفونت مانند افزایش قرمزی، تورم، گرما، ترشحات چرک مانند یا بدتر شدن درد در محل تزریق باشید. در صورت علائم نگران کننده، فورا با پزشک خود تماس بگیرید.

در قرار ملاقات های بعدی شرکت کنید

قرار ملاقات های بعدی برای نظارت بر پیشرفت شما و اطمینان از بهبودی مناسب بسیار مهم است. مطمئن شوید که در قرار های برنامه ریزی شده شرکت کرده اید و هرگونه نگرانی یا سوالی که ممکن است داشته باشید در میان بگذارید.

به یاد داشته باشید، این ها دستورالعمل های کلی هستند و مهم است که با پزشک خود برای دستورالعمل های مراقبتی خاص بر اساس وضعیت فردی مشورت کنید.

مراقبت های خانگی بعد از تزریق ژل

بعد از تزریق ژل باید انتظاراتی بعد از آن داشته باشید و برای بهبودی آن باید مراقبت هایی را نیز انجام دهیم، که شامل:

درد

ممکن است در ۲ تا ۴ روز آِینده در محل تزریق احساس درد کنید. برای ۲۴ ساعت اول، می توانید یخ را به مدت ۲۰ دقیقه روی محل قرار دهید و سپس ۲۰ دقیقه استراحت کنید تا درد کاهش یابد. پس از ۲۴ ساعت، در صورت نیاز می توانید از گرما استفاده کنید. مصرف داروی ضد درد را طبق دستور ادامه دهید.

فعالیت

  • می توانید فعالیت های عادی خود را از سر بگیرید، اما به مدت ۴۸ ساعت از هر کاری شدید که فشار بیش از حد به مفصل وارد می کند، اجتناب کنید.
  • به مدت ۲۴ ساعت  از استحمام  یا خیس کردن محل خودداری کنید.

اثرات جانبی

همه افراد اثرات جانبی نخواهند داشت. هر گونه عارضه جانبی اغلب خفیف تا  متوسط است و نباید طولانی باشد. عوارض جانبی ممکن است، شامل موارد زیر است:

  • درد
  • تورم
  • حرارت
  • تجمع مایع در اطراف مفصل
مراقبت-بعد-از-ژل

بعد از تزریق ژل چه مراقبت هایی لازم است؟

با توجه به دستورالعمل های پزشک و پرستارتان، در ادامه‌ی این مقاله به برخی از مهمترین مراقبت های بعداز تزریق ژل اشاره خواهیم کرد.

اجتناب از گرمای شدید

در چند روز اول پس از تزریق از قرار گرفتن در معرض گرمای شدید خودداری نمائید. به عنوان مثال استفاده از سونا، سولاریوم و حمام با آب بسیار گرم تا چند روز ممنوع می‌باشد.

دوری از نور مستقیم خورشید

تا چند روز از قرار گرفتن در نور مستقیم خورشید خودداری نمائید. اگر مجبور هستید بیرون بروید از کلاه‌های لبه دار استفاده نمائید و سعی کنید در مکان‌هایی که سایه وجود دارد تردد نمائید.

از فشارآوردن به ناحیه تزریق خودداری نمائید

تا چند شب از خوابیدن به سمت صورت خودداری نمائید، یعنی به سمت شکم و پهلو دراز نکشید و سعی کنید به پشت بخوابید. در این حالت میزان فشاری که به صورت و نواحی تزریق ژل وارد می‌شود در کمترین حالت ممکن قرار می‌گیرد.

ورزش و فعالیت های سنگین انجام ندهید

حداقل به مدت ۴۸ ساعت از انجام فعالیت‌ها و ورزش‌های شدید خودداری نمائید. همان طور که اشاره کردیم هیچ گونه فشاری نباید به ناحیه‌ای که تزریق در آن انجام شده است ایجاد شود.

 انجام ورزش و فعالیت‌های شدید ممکن است موجب ایجاد فشار شود. بنابراین بهتر است حداقل به مدت ۴۸ ساعت از انجام هرگونه ورزش و فعالیت سنگین خودداری نمائید.

از مصرف الکل پرهیز کنید

به مدت حداقل ۲۴ ساعت از مصرف الکل و نوشیدنی‌های حاوی الکل به دلیل اثراتی که در جریان خون باقی می‌گذارد باید خودداری نمائید. الکل موجب رقیق شدن خون و افزایش احتمال خونریزی می‌شود، بنابراین مصرف آن ۲۴ ساعت قبل و بعد از تزریق ممنوع می‌باشد.

عدم استفاده از مواد آرایشی

به مدت ۲۴ ساعت از هرگونه مواد آرایشی و بهداشتی که شامل ویتامین  C یا رتینول باشد خودداری نمائید. به  طور کلی بهتر است تا چند روز از هیچ گونه کرم، پماد، ژل یا مواد دیگر بر روی صورت استفاده نکنید. چرا که علاوه بر حساسیت پوست ممکن است موجب ایجاد فشار بر نواحی تزریق شوند.

از انجام اپیلاسیون خود داری کنید

به مدت دو هفته از مراقبت‌های پوستی مانند اپیلاسیون، لایه برداری، میکرودرم ابریژن، لیزر و سایر درمان‌ها خودداری نمائید.

اگر قصد انجام یک مراقبت پوستی و یا بهداشتی بر روی پوست خود را دارید قبل از آن ابتدا با پزشک خود مشورت نمائید. در صورت تائید پزشک می‌توانید با خیال راحت اقدام به انجام آن‌‌ها نمائید.

استفاده از مسکن‌ها

پس از تزریق ژل ممکن است درد خفیف تا متوسطی را در ناحیه تزریق داشته باشید. اگر تزریق در ناحیه چانه و لب داشته‌اید به دلیل حساسیت این مناطق میزان درد ممکن است بیشتر باشد.

 طبق دستور پزشک مسکن هایی که برای شما تجویز شده است را در زمان مشخص مصرف نمائید. انجام اینکار باعث می شود که از میزان و شدت درد پس از تزریق کاسته شود.

استفاده از کمپرس سرد برای التیام تورم

پس از تزریق ژل در همان روز اول، هر ده دقیقه یک بار از کمپرس خنک استفاده نمائید. (یخ را به صورت مستقیم روی پوست صورت خود قرار ندهید).

استفاده از کمپرس خنک در ۲۴ ساعت پس از تزریق موجب کاهش تورم می‌شود.

بهبود کبودی

میزان کبودی در افراد مختلف متفاوت می‌باشد. معمولاً تورم و کبودی طی چند روز به صورت خود به خود برطرف خواهد شد. مصرف روغن ماهی، آسپرین و برخی دیگر از داروها و مواد غذایی موجب افزایش کبودی و خونریزی پس از تزریق ژل می‌شود.

 بنابراین به بیماران توصیه می‌شود که از چند روز قبل از تزریق مصرف این مواد را قطع نمایند. در صورت مصرف هرگونه دارویی پیش از تزریق به پزشک اطلاع دهید. جهت کاهش کبودی‌ها ممکن است پزشک برای شما داروهایی تجویز نماید که مصرف آن‌ها کمک کننده خواهد بود.

ماساژ درمانی

ممکن است پزشک به شما ماساژ ملایم پوست را پس از التیام درد و حساسیت به لمس، توصیه نماید.  در عین حال برخی از پزشکان هرگونه لمس و فشاری را در ناحیه تزریق شده تا چند روز منع می‌نمایند. بنابراین در این مورد باید طبق نظر پزشک خود عمل نمائید.

بهداشت و شستشوی پوست

پس از تزریق ‌ژل لازم است جهت جلوگیری از هر گونه مشکلی، بهداشت پوست را به خوبی رعایت نمائید. در زمان التیام پوست از مواد شستشویی که پزشک به شما پیشنهاد کرده است استفاده نمائید.

با توجه به مواردی که ذکر کردیم توصیه می‌شود اگر شاغل هستید تزریق ژل را به روزهای آخر هفته موکول نمائید. با اینکار می توانید بیشتر استراحت کنید. از طرف دیگر در صورت بروز کبودی و تورم مشکلی برای بیرون رفتن و حضور در اجتماع نداشته باشید.

چه زمانی باید با پزشک تماس گرفت؟

در صورت داشتن موارد زیر فورا نزد پزشک خود بروید:

  • هرگونه علائم عفونتی مانند:
  • تب
  • افزایش قرمزی، تورم یا تخلیه در اطراف محل

نتیجه گیری

هر فردی بعد از تزریق بوتاکس باید مراقبت های بعد از آن را نیز جدی بگیرد تا بعد از تزریق مشکلی برایش به وجود نیاید.

سوالات متداول

دکتر سپیده فاضلی

متخصص گوش، حلق و بینی
- دارای بورد تخصصی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *