لوگو دکتر سپیده فاضلی
مراقبت های بعد از جراحی بینی
۶ دقیقه
مراقبت های بعد ازجراحی بینی

مراقبت های بعد از جراحی بینی

آنچه می خوانید...

مراقبت های بعد ازجراحی بینی کلید دستیابی به نتایج مطلوب از جراحی زیبایی بینی است. دوره نقاهت برای جراحی بینی معمولا چهار تا پنج روز است. همچنین مدت زمانی که پانسمان روی بینی باقی می ماند به روش جراحی انجام شده بستگی دارد. این زمان بر اساس تصمیم پزشک، معمولاً بین یک هفته تا ۱۰ روز است.

در این مقاله سعی نموده ایم که به توضیح جامع و مفصل پیرامون مراقبت های بعد از جراحی بینی بپردازیم. پس با ما تا انتهای مقاله همراه باشید.

مراقبت های بعد از جراحی بینی

تورم و کبودی بعد از جراحی بینی

درد، تورم و کبودی در داخل و اطراف بینی پس از جراحی زیبایی بینی است. اکثر کبودی ها و تورم های اطراف و اطراف بینی در دو هفته اول از بین می روند، اما تورم به طور کامل از بین نمی رود.

 رفع کامل تورم ممکن است شش ماه تا یک سال طول بکشد. گاهی در برخی افراد نتیجه نهایی جراحی بینی گوشتی بعد از یک سال مشخص می شود. همچنین ممکن است برای مدتی حالت تهوع، سرگیجه، تپش قلب و بثورات پوستی داشته باشید.

همه این موارد با رعایت مراقبت های بعد از جراحی بینی به تدریج ناپدید می شوند.

رفع تورم و کبودی بعد ازجراحی بینی

تورم و کبودی معمولاً در روزهای دوم و سوم افزایش می یابد. این یک واکنش طبیعی بدن به جراحی بینی است و جای نگرانی نیست. برای از بین بردن تورم و کبودی در سه روز اول بعد از جراحی بینی از کمپرس سرد استفاده کنید. پس از آن، برای کاهش کبودی، به مدت سه روز از کمپرس گرم استفاده کنید.

برای کمپرس سرد، مقداری یخ را در یک کیسه پلاستیکی بریزید و آن را در یک حوله نازک قرار دهید. حوله را هر ساعت به مدت ۱۰ دقیقه روی پوست اطراف بینی قرار دهید. اطمینان حاصل کنید که یخ مستقیماً با پوست تماس نداشته باشد. همچنین می توانید یک حوله مرطوب در یخچال بگذارید تا خنک شود.

برای استفاده از کمپرس گرم می توانید حوله را روی رادیاتور یا بخاری گرم کنید و روی صورت خود قرار دهید. از گذاشتن آب داغ یا هر چیز با دمای بالا روی پوست خودداری کنید.

رفع خونریزی بعد ازجراحی بینی

برای رفع خونریزی بعد از عمل بینی، سوراخ های بینی را با گاز استریل بپوشانید. سر خود را کمی به سمت بالا نگه دارید تا خونریزی متوقف شود. همچنین می توانید قسمت پایین بینی را کمی فشار دهید و ۱۵ دقیقه نگه دارید. اگر خونریزی از کنترل خارج شد حتما به جراح خود مراجعه کنید.

بعد از ۲ تا ۳ روز نیازی به پانسمان بینی ندارید. آتل یا باند روی بینی نیز ۷ تا ۱۰ روز پس از جراحی برداشته می شود. به طور کلی باید سر خود را تا ۲ هفته بالا نگه دارید. هنگام استراحت و دراز کشیدن چند بالش نرم پشت سرتان بگذارید تا سرتان بالاتر از بدنتان باشد.

 اینکار به حذف ترشحات و خون از پوست صورت و بینی کمک می کند. فعالیت های روزانه را به آرامی انجام دهید و یک هفته استراحت کنید. ۲ تا ۳ روز اول بهتر است استراحت کامل داشته باشید.

سعی کنید هیچ فشاری به بینی خود وارد نکنید. بهتر است چند هفته با دهان باز عطسه کنید. هنگام بوسیدن و انجام فعالیت های روزانه نباید به بینی فشار یا ضربه وارد کرد.

غذاهای بعد از جراحی بینی

تغذیه بعد از جراحی بینی یکی از مهمترین مراقبت های بعد از جراحی بینی است. شما می بایست بعد از جراحی بینی مایعات و غذاهای آبدار فراوان بنوشید. غذاهای سفت که نیاز به گاز گرفتن دارند نخورید. سعی کنید غذای خود را قاچ کرده و در اندازه های کوچک بخورید.

مصرف نمک و ادویه را تا یک ماه به حداقل برسانید. میوه ها و سبزیجات تازه را بیشتر مصرف کنید. میوه آناناس به بهبود زخم ها کمک می کند. مصرف ماهی و میگو نیز مفید خواهد بود.

19 توصیه مهم بعد از جراحی بینی

۱۹ توصیه مهم بعد از جراحی بینی

  1. سعی کنید از یک مسواک نرم برای مسواک زدن دندان های خود استفاده کنید.
  2. تا ۲ ماه باید مرتباً بینی خود را چسب بزنید تا به شکل دلخواه برسد و تورم کاهش یابد.
  3. بلافاصله بعد از خارج شدن از ریکاوری بیمار باید به مدت ۲۴ تا ۴۸ ساعت کمپرس یخ درزیر چشم ها و گونه ها جهت کاهش تورم و کبودی قرار دهد.
  4. بعد از عمل، گچ بر روی بینی قرار داده می شود، لذا بیمار از آن به خوبی محافظت کند و از خیس و مرطوب شدن آن جلوگیری به عمل آورد.
  5. باید تا ۵ ساعت بعد از هوشیاری چیزی میل نکند.
  6. به مدت دو هفته از نی برای نوشیدن استفاده نکنید.
  7. ممکن است برای التیام درد، پزشک داروهای آرام بخش را تجویز نماید.
  8. از دراز کشیدن بلافاصله بعد از عمل خودداری شود.
  9. خودداری ازشنا یا فعالیت های سنگین تا دو هفته الزامی است.
  10. اگر جراح بینی برای متقاضی دارویی را تجویز نموده است، باید طبق دستور العمل و نه به صورت خودسرانه مصرف کند.
  11. مصرف دخانیات و نوشیدن مشروبات الکلی تا ۱۵ روز بعد از عمل ممنوع است.
  12. از حمل اجسام بالای ۲ کیلو و یا رفتن به باشگاه باید خوددرای شود، اما پیاده روی راحت بلامانع می باشد.
  13. تا زمانی که جراح بینی اجازه نداده باشد، بیمارنباید به استخر مراجعه کند و شیرجه بزند.
  14. خوابیدن بعد از جراحی بینی باید به صورت طاق باز باشد، برای این پروسه بهتر است که فرد دو بالشت زیر سر خود قرار دهد.
  15. از قرار دادن عینک طبی تا ۲ ماه خودداری شود.
  16. مراجعه مرتب به جراح بینی جهت شستشوی بینی و تعویض چسب بینی فراموش نگردد، تا زمانی که خود چسب زدن بینی بعد از عمل را آموزش ببینید و انجام دهید.
  17. تا ۱۰ روز به هیچ وجه از داروهایی که خون را رقیق می کنند، مانند: آسپرین، ایبوپروفن و… و حتی داروهای گیاهی مصرف نشود.
  18. به هیچ وجه بعد از عمل فرد نباید غذاهای سفت و سختی که نیاز به جویدن زیادی دارد، را مصرف کند.
  19. بهتر است ته زمان بهبودی کامل از رفتن به اماکن پرجمعیتی که احتمال ضربه وارد کردن به بینی زیاد است، همچون مترو، اتوبوس و… اجتناب شود.

چکیده مطلب

رعایت مراقبت های بعد از جراحی بینی برای جلوگیری از بروز عوارض است. هر چقدر جراح بینی متبحر باشد، این عوارض به صفر درصد خواهد رسید. یکی از بارزترین این عوارض، مشکلات تنفسی است که علت آن کوچک شدن بیش از حد بینی، چسبندگی های جزئی و یا کلی وایجاد بافت های اضافی است.

از این رو تاکید می شود که ابتدا در پی جراح بینی خوب و ماهری باشید و سپس اقدام به عمل زیبایی بینی نمایید.

برای این که نتیجه عمل بینی موفقیت آمیز باشد، بایستی مراقبت های قبل از جراحی بینی و بعد از آن رعایت شود تا فرد به هدف دلخواه خود برسد.

دکتر سپیده فاضلی

متخصص گوش، حلق و بینی
- دارای بورد تخصصی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *