لوگو دکتر سپیده فاضلی
ورزش بعد از عمل بینی
۵ دقیقه
ورزش بعد از عمل بینی

ورزش بعد از عمل بینی

آنچه می خوانید...

ورزش بعد از عمل بینی می تواند موضوع پیچیده ای باشد. درک روند بهبودی و اینکه چه فعالیت هایی برای انجام آن در هفته های بعد از جراحی بی خطر هستند، مهم است.

پس از گذراندن مراحل اولیه بهبودی، بسیاری از افراد مایلند تا به زندگی عادی خود بازگردند. بیشتر فعالیت های روزمره زندگی بدون مشکل بعد از جراحی بینی از سر گرفته می شود، اما ورزش بعد از عمل بینی به خصوص ورزش های تماسی چطور؟

در ادامه این مقاله با ما باشید تا این موضوع را به صورت کلی بررسی کنیم.

عوارض ورزش بعد از عمل بینی

ورزش بعد از عمل بینی چگونه است؟

ورزش بعد از عمل بینی یکی از دغدغه های اصلی همه زیباجویانی است. شاید شما نیز یکی از این دسته افراد باشید و بخواهید بدانید که بعد از جراحی بینی چه باید و نبایدهای ورزشی دارید.

بسیار رایج است که بیماران از جراح پلاستیک خود بپرسند که چه زمانی می توانم بعد از جراحی بینی ورزش کنم.

پاسخ به این سوال به فرد بیمار و روند بهبودی او بستگی دارد. به طور کلی، توصیه می شود که بیماران حداقل دو هفته قبل از انجام هر گونه فعالیت بدنی صبر کنند. در این مدت بیماران باید برای اطمینان از بهبودی مناسب، روی استراحت خود تمرکز کنند.

دو هفته پس از جراحی، فعالیت های سبک مانند راه رفتن یا نرمش های کششی را می توان انجام داد اما باید با احتیاط انجام شود.

به طور کلی اکثر بیماران پس از یک هفته می توانند به فعالیت خود بازگردند. بیماران می توانند در هفته اول ۲۵ درصد، هفته دوم ۵۰ درصد، هفته سوم ۷۵ درصد تلاش کنند و تا هفته چهارم می توانند ۱۰۰ درصد فعالیت خود را از سر بگیرند.

چرا باید از انجام ورزش بعد ازعمل بینی اجتناب کنیم؟

به طور کلی، کسانی که جراحی بینی انجام داده اند بایستی به مدت یک ماه از انجام فعالیت های شدید اجتناب کنند. پس از اتمام دوران نقاهت می توان با دقت و احتیاط به ورزش بپردازید.

علت منع فعالیت های ورزشی در طول دوران نقاهت این است که ورزش موجب افرایش جریان خون شده که این مسئله تورم بینی را افرایش می دهد. در طول دوران ریکاوری بهترین ایده برای دور نماندن از فعالیت های ورزشی، انجام ورزش های سبک است تا آسیبی به بینی وارد نشود.

 ورزش های تماسی ورزش های کاملا خطرناکی هستند و آسیب بینی در این ورزش ها قطعی است. به همین دلیل، آنها می توانند در روند ترمیم بینی اختلال ایجاد کنند.

زمان مناسب ورزش بعد از جراحی بینی

کدام ورزش بعد از عمل بینی بی خطر است؟

۱. راه رفتن و دویدن سبک

پیاده روی سبک یا آهسته دویدن بعد از جراحی بینی بی خطر در نظر گرفته می شود. با این حال، باید با پیاده‌روی ‌های کوتاه شروع کنید .حداکثر ۱۵ دقیقه در روز می توانید پیاده روی سبک انجام دهید و سپس به تدریج زمان و مسافت خود را افزایش دهید.

روزهای بعد از جراحی، ادامه تمرینات سبک مانند راه رفتن و نرمش های کششی بسیار مهم است. این فعالیت ها به تقویت گردش خون و جلوگیری از تشکیل لخته های خون کمک می کند. همچنین مهم است که از هر گونه فعالیت شدیدی که می تواند باعث تورم یا آسیب به رگ های خونی در بینی شود خودداری کنید.

همانطور که در بهبودی خود پیشرفت می کنید، می توانید به تدریج سطح فعالیت خود را افزایش دهید تا زمانی که بتوانید به روال عادی خود بازگردید.

۲. شنا کردن

شنا یک روش عالی برای ورزش قبل و بعد از جراحی بینی است. این نوع ورزش به بیمار این امکان را می دهد که بدون وارد کردن فشار اضافی به بینی، فعالیت داشته باشد. از شنای شدید که شامل استفاده از شیرجه، پرش و چرخش است خودداری کنید.

۳. دوچرخه سواری

دوچرخه سواری نیز یک شکل عالی از ورزش های کم خطر برای بیماران پس از جراحی بینی است. د دوچرخه سواران باید مطمئن شوند که در هیچ فعالیتی که شامل تکان های ناگهانی یا فشار دادن بیش از حد به بدن است، شرکت نکنند.

 اما دوچرخه سواری ملایم اغلب توسط اکثر افراد با عوارض جزئی مانند درد و تورم در اطراف بینی تحمل می شود.

۴.  بلند کردن وزنه

اگر می خواهید بعد از جراحی بینی با وزنه ورزش کنید، باید مراقب باشید.  زیرا فشار خون افزایش می یابد و منجر به خونریزی بینی می شود. این نوع ورزش تنها ۶ هفته پس از جراحی امکان پذیر است.

پس از جراحی بینی باید از بلند کردن اجسام سنگین خودداری کرد، زیرا می تواند فشار خون را افزایش دهد . در اثر حمل اجسام سنگین جریان خون به بینی مختل می شود که می تواند در روند بهبودی اختلال ایجاد کند.

۵. یوگا

یوگا زمانی مفید است که پس از جراحی به درستی انجام شود.  شما باید حرکات گسترده که باعث ایجاد فشار خاص در ناحیه بینی در طول زمان بهبودی می شود را محدود کنید.

اینکار از آسیب یا عوارض مرتبط با جراحی زیبایی بینی جلوگیری می کند. برای کاهش خطرعفونت و التهاب ناشی از تورم در اطراف ناحیه عمل شده بینی بایستی از یکسری حرکات اجتناب کنید.

 این حرکات  شامل خمیدگی پشت یا کشیدن بازوها روی دیوار می ‌شود. بنابراین سعی کنید تا زمان که بهبودی کامل از انجام این حرکات برحذر باشید.

۶. تمرینات هوازی

با توجه اینکه فعالیت‌ های با شدت بالا که نیاز به دامنه حرکتی کامل دارند، در هنگام ریکاوری بعد از عمل بینی ممنوع هستند.  ورزش‌هایی مانند دویدن باعث اعمال فشار بیش از حد به بافت‌ های شکننده اطراف نواحی تحت درمان می شود.

نتیجه گیری

بهتر است ۴-۶ هفته بعد از عمل جراحی از شرکت در هر ورزش تماسی یا ورزش شدید دوری کنید. فرم بینی در این مدت هنوز در حال بهبود و شکل پذیری است. علاوه بر این، پیروی از دستورالعمل ‌های جراح در مورد ورزش بعد از عمل بینی،  برای اطمینان از روند بهبودی موفقیت‌آمیز بسیار مهم است.

دکتر سپیده فاضلی

متخصص گوش، حلق و بینی
- دارای بورد تخصصی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *