لوگو دکتر سپیده فاضلی
چسب زدن بینی بعد از عمل
۵ دقیقه
چسب زدن بینی بعد از عمل

چسب زدن بینی بعد از عمل

آنچه می خوانید...

چسب زدن بینی بعد از عمل یکی از موارد لازم بعد از جراحی زیبایی بینی است. در اکثر موارد پس از جراحی بینی و جراحی ترمیمی بینی اکثر پزشکان به بیماران خود توصیه می‌نمایند که پس از باز کردن آتل پلاستیکی از روی بینی شروع به چسب زدن آن نمایند.

دلیل اصلی چسب زدن بینی، تطابق پوست با ساختار جدید استخوان و غضروف می‌باشد، این موضوع به ویژه در مورد بینی‌هایی که پوست ضخیم دارند اهمیت بیشتری دارد.

 چرا که پوست این افراد بیشتر در معرض تشکیل بافت اسکار بین ساختارهای استخوان و غضروف می‌باشد. اگر قبل از جمع شدن پوست، بافت اسکار تشکیل شود می‌تواند مانع از جمع شدن پوست شود و در نهایت فرم بینی به حالت دلخواه تبدیل نمی‌شود.

 بافت اسکار همچنین می‌تواند منجر به ایجاد برجستگی‌هایی در بینی شود، چسب زدن بینی بعد از عمل می‌تواند مانع از تمام این اثرات نامطلوب شود.

اکثر جراح‌ها توصیه می کنند ۲ تا ۳ هفته پس از جراحی چسب زدن شروع شود، چسب زدن بینی معمولاً تا چند ماه باید ادامه داشته باشد. البته شروع زمان چسب زدن و مدت زمان ادامه داشتن آن در افراد مختلف با توجه به نوع جراحی و نوع پوست آن‌ها متفاوت می‌باشد.

به افرادی که در هنگام روز به دلیل حضور در اجتماعات مختلف تمایلی به چسب زدن بینی ندارند پیشنهاد می‌شود که حداقل شب‌ها از چسب بینی استفاده نمایند.

نحوه چسب زدن بینی بعد از عمل

نحوه چسب زدن بینی بعد از عمل

  • ابتدا پوست بینی و گونه‌ی خود را کاملاً تمیز نمائید. می‌توانید از یک پد الکلی جهت پاک کردن چربی‌، روغن، مواد آرایشی و … استفاده نمائید. هرگونه آلودگی روی سطح پوست مانع از چسبیدن چسب روی بینی می‌شود.
  • سپس روبروی آینه بایستید، چسب زدن از بالای بینی آغاز می‌شود (قسمتی که بین دو چشم قرار گرفته است). تکه‌ی کوچکی از چسب را ببرید و ابتدا بالاترین قسمت را چسب بزنید، سپس چسب زدن را به سمت نوک بینی ادامه دهید.
  •  هرچقدر که به سمت نوک بینی نزدیکتر می‌شوید طول چسب‌ها نیز باید افزایش پیدا کند تا به طور کامل بینی را پوشش دهد.
  • اگر طول چسب‌ها خیلی بزرگ بود و روی گونه‌ها را نیز پوشاند مشکلی ایجاد نمی‌شود، پس از چند بار چسب زدن شما می‌توانید طول مناسب برای هر قسمت را با دقت بیشتری انتخاب نمائید.
  • چسب‌ را کاملاً روی بینی بکشید و کناره‌های آن را روی گونه محکم نمائید.
  • تمام قسمت بینی باید چسب داشته باشد بنابراین جهت جلوگیری از ایجاد فضای باز چسب دوم و سوم را کمی بالاتر نصب نمائید تا روی چسب قبلی همپوشانی داشته باشد. بهتر است هر چسب ۳۰ تا ۵۰ درصد با چسب قبلی همپوشانی داشته باشد.

مراحلی که ذکر شد به صورت کلی بوده و در مورد اکثر جراحی‌ها صدق می‌نماید اما ممکن است در شرایط خاص لازم باشد چسب‌هایی به صورت افقی (که تیغه‌ی میانی بینی را نیز در بر داشته باشد) استفاده شود، بنابراین جهت اطلاع از نحوه‌ی صحیح چسب زدن بینی بعد از عمل باید از پزشک خود اطلاعات کامل را دریافت نمائید.

انتخاب نوع چسب بینی

چسبی که برای چسباندن بینی استفاده می‌شود مخصوص جراحی بینی طراحی شده است، عرض آن حدود ۱ سانتی‌متر می‌باشد، ضد حساسیت بوده و دارای منافذ ریز جهت تبادل اکسیژن پوستی می‌باشد. قیمت چسب بینی ارزان می‌باشد و افراد می‌توانند به سادگی آن را از تمام داروخانه‌ها تهیه نمایند.

باز کردن چسب بینی

همان اندازه‌ی که نحوه‌ی درست چسب زدن بینی بعد از عمل اهمیت دارد، برداشتن و باز کردن چسب‌ها نیز اهمیت دارد. شما نمی‌توانید انتهای چسب را بگیرید و آن را از روی بینی خود جدا نمائید.

 همان طور که پیشتر اشاره کردیم هدف از چسب زدن، چسباندن پوست بینی به بافت غضروف و استخوان زیرین می‌باشد.  بنابراین با کشیدن ناگهانی چسب تمام زحمات شما در رسیدن به این هدف از بین خواهد رفت.

جهت خارج ساختن چسب بهتر است از محلول حذف چسب استفاده نمائید. این محلول باعث شل شدن چسب روی پوست می‌شود و شما می‌توانید به سادگی و بدون اینکه کوچکترین فشاری به پوست وارد شود آن را بردارید.

 این محلول در تمام داروخانه‌ها موجود می‌باشد و شما می‌توانید به سادگی آن را تهیه نمائید. اما در صورتی که به این محلول دسترسی نداشتید می‌توانید چسب را زیر دوش آب گرم و با کمک کف صابون خارج نمائید.

 کف صابون و آب گرم موجب شل شدن بافت چسب می‌شود و شما می‌توانید به آرامی آن را خارج نمائید.

توصیه می‌شود که پس از اینکه چسب روی پوست بینی شل شد گوشه‌ی آن را با یک موچین بگیرید و به آرامی آن را از روی پوست خارج نمائید. چسب باید به موازات پوست کشیده شود تا کمترین فشار به بافت بینی وارد شود.

زمان تعویض چسب بینی

روند تعویض چسب باید هر روز تکرار شود تا زمانی که پزشک از شما بخواهد که آن را متوقف نمائید. در مواردی که تمایل دارید فقط شب‌ها چسب بزنید، می‌توانید هنگام عصر که به منزل باز می‌گردید چسب بزنید و صبح آن‌ را بردارید.

مدت زمان چسب زدن بینی بعد از عمل

مدت زمان چسب زدن بینی بعد از عمل

زمان مناسب برای شروع چسب زدن بینی و مدت زمان ادامه دادن آن با توجه به نظر جراح تعیین می‌شود. اما به طور معمول یک الی دو هفته پس از جراحی، چسب زدن آغاز می‌شود و به مدت یک الی دو ماه نیز باید ادامه داشته باشد.

دکتر سپیده فاضلی

متخصص گوش، حلق و بینی
- دارای بورد تخصصی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *