لوگو دکتر سپیده فاضلی
9 روش کاهش تورم بینی بعد از عمل
۶ دقیقه
کاهش تورم بینی بعد از عمل

۹ روش کاهش تورم بینی بعد از عمل

آنچه می خوانید...

امروزه تب و تاب جراحی زیبایی بینی داغ است اما این جراحی زیبایی همچون سایر جراحی ها دارای عوارض هایی است که کاملا طبیعی و موقتی است. یکی از مهم ترین عوارض‌ها بعد از جراحی بینی، میزان تورم است. اما سوالی که از سوی بسیاری از افراد بعد از عمل بینی مطرح می شود این است که تورم بعد از جراحی بینی چقدر طول می کشد؟ در ادامه این مطلب روش های کاهش تورم بعد از عمل بینی را مطرح خواهیم کرد.

رفع-کبودی-بعد-از-عمل-بینی

عوامل موثر بر تورم جراحی بینی

سه عامل اصلی باعث وخیم تر شدن تورم بعد از عمل بینی می شود که عبارتند از:

تکنیک جراحی

در جراحی زیبایی بینی، جراح برش‌های کوچکی روی بینی و اطراف آن ایجاد می کند تا پوست بینی را بلند کند و به ساختار داخلی آن دسترسی بیشتری داشته باشد. تعداد بریدگی‌ها و نحوه جراحی می‌تواند بر میزان تورم شما پس از عمل تأثیر بگذارد. همچنین اگر جراح فرم بینی را به شدت تغییر دهد، زمان بیشتری طول می کشد تا پوست با کانتور جدید سازگار شود و این زمانی است که مایع زیر پوست جمع می شود و باعث التهاب می شود.

ضخامت پوست

هرچه پوست بینی ضخیم تر باشد، میزان تورم آن بیشتر می شود افرادی که پوست ضخیم‌تری دارند ممکن است بافت اسکار زیر پوست خود ایجاد کنند و در نتیجه تورم طولانی مدت ایجاد کنند.

سبک زندگی و رژیم غذایی

یک رژیم غذایی مناسب پس از عمل به بدن شما کمک کند تا بافت های آسیب دیده را سریع تر درمان کند و تورم را در مدت زمان کوتاه تری کاهش دهد. افرادی که مرتباً فست فودها و سایر غذاهای غنی از سدیم می خورند، دو برابر بیشتر از افرادی که رژیم غذایی متعادلی دارند بعد از عمل بینی ورم می کنند.

راه-های-کاهش-تورم-بینی-بعد-از-عمل

۹ روش کاهش تورم بعد از عمل بینی

مهم‌ترین کاری که در دوران بهبودی بعد از جراحی بینی باید انجام دهید، پیروی از مراقبت های بعد از جراحی بینی است. اگر مراقبت‌های بعد از عمل بینی به خوبی رعایت نشود، روند بهبودی کند خواهد‌ شد. به این معنی که بهبودی فرد پس از جراحی بیشتر طول می‌کشد و در نهایت نتیجه نهایی عمل به تأخیر می‌افتد. مطمئناً پس از انجام جراحی بینی برای کاهش تورم و دیدن نتیجه عمل بی تاب خواهید بود.
نکاتی که در ادامه ذکر می کنیم می تواند به سرعت بخشیدن زمان بهبودی شما کمک کند:

۱.استفاده از چسب بینی

چسب زدن بینی بعد از عمل تا حدودی از ورم نوک بینی و اطراف آن می‌کاهد. فشار چسب در واقع بر بافت‌های بینی باعث فشرده کردن کلاژن موجود در بینی شده در نتیجه ورم بینی را بهبود می‌بخشد.

۲.بالا نگه داشتن سر

در دو هفته اول پس از عمل سعی کنید در زمان استراحت به پشت خوابیده و سر را به بوسیله چند بالش بالاتر از بدن قرار دهید. این کار گردش خون را تقویت کرده و باعث بهبودی سریعتر ورم صورت می‌شود.

۳.کاهش مصرف نمک

خوردن مواد غذایی سدیم دار ورم بینی و صورت را افزایش می‌دهد بنابراین استفاده از نمک را در غذاهایتان به حداقل برسانید.

۴.استراحت کافی

سعی کنید در دو هفته اول پس از جراحی بینی استراحت کامل داشته باشید تا دوران نقاهت کوتاه‌تری را سپری کنید.

۵.پرهیز از ورزش‌های سنگین

ورزش‌هایی مانند پیاده‌روی و یوگا کوتاه‌شدن دوران نقاهت را تسریع می‌بخشد اما از انجام ورزش‌های سنگین خودداری کنید.

۶.مالیدن پماد و ژل

برخی پمادها و ژل ها برای کاهش ورم بینی بسیار کاربردی هستند. البته کارکرد این پمادها در بسیاری از موارد به درستی مشخص نشده است ولی در صورتی که پزشک صلاح بداند می تواند برخی از انواع این پمادها را تجویز کند.

۷.شستشوی بینی

یکی از راهکارهای موثر در ترمیم سریع زخم، شستشوی مداوم حفره ی بینی است. سرم های شستشو باعث می شوند تا زخم ها و اسکارهای ناشی از عمل جراحی زودتر از حالت طبیعی ترمیم شوند.

۸.قرار دادن اسپلینت بینی

گچ بینی بعد از جراحی بر روی بینی قرار می‌گیرد تا از بینی محافظت کند همچنین می تواند تورم بینی را کاهش دهد.

۹. خودداری از مصرف الکل و مکمل ها

مصرف هر گونه مکمل یا دارو دو هفته قبل از عمل جراحی خود و همچنین پس از جراحی متوقف کنید، زیرا ممکن است بر فشار خون، گردش خون و بهبودی شما تأثیر بگذارد. همچنین داروی ضد التهابی مانند ایبوپروفن را برای درد یا کاهش تورم مصرف نکنید این داروها در واقع می توانند خونریزی را افزایش دهند و منجر به التهاب بیشتر شوند.

کاهش-تورم-نوک-بینی

تورم بعد از جراحی بینی چقدر طول می کشد؟

افرادی که تصمیم به عمل زیبایی بینی می‌گیرند، اغلب مایل به دیدن نتایج خود در کوتاه ترین زمان هستند، اما باید توجه داشت که تورم بعد از عمل بینی ممکن است حتی تا یک سال قابل مشاهده باشد.

  • هفته اول تا دوم

در طول هفته اول بعد از عمل، بیماران باید انتظار تورم متوسط ​​تا شدید را داشته باشند. ممکن است در طی چند روز پس از عمل جراحی رینوپلاستی، بیماران احساس بهبودی داشته باشند و تصمیم بگیرند که به محل کار خود بازگردند، اما اسپلینت باید تقریباً هفت تا ده روز در محل جراحی باقی بماند که طی این مدت تورم بینی در بیشترین حالت خود خواهد بود.

  • هفته چهارم تا ششم

تقریباً چهار تا شش هفته پس از جراحی بینی، ۷۵ درصد تورم برطرف شده و تا حدودی نتایج جراحی مشخص خواهدشد. اگرچه در این زمان بینی از حد مورد انتظار بزرگ تر به نظر می رسد و این مسئله برای چند ماه ادامه خواهد داشت.

  • ۴ ماه بعد از جراحی بینی

بعد از گذشت چهار ماه، تورم بینی فروکش می کند و بینی خوش فرم تر به نظر می رسد. اما در نتیجه اثرات جاذبه، تورم موجود در قسمت بالای بینی سریع تر از قسمت میانی یا پایین بینی از بین می رود و ممکن است بینی شما به طور موقت نامتقارن به نظر برسد.

  • ۹ الی ۱۲ ماه بعد از جراحی

ممکن است برطرف شدن تورم باقی مانده بینی تا یک سال به طول بینجامد، با این حال این تورم بسیار کم خواهد بود. تورم معمولاً در مناطقی که پوست ضخیم تری دارند مانند نوک بینی، بیشتر است.
همچنین افراد دارای بینی گوشتی باید مدت زمان بیشتری منتظر نتیجه جراحی بمانند.

کبودی بعد از جراحی بینی

شایع ترین عارضه کوتاه مدت بعد از عمل بینی، کبودی بعد از جراحی بینی می باشد که امری کاملا طبیعی و اجتناب ناپذیر است و بعد از مدتی برطرف می شود و جای نگرانی ندارد.

کبودی بعد از جراحی بینی در شدید ترین حالت در روز های اول با رنگ بنفش ظاهر می شود، در روز دوم به اوج خود می رسد و از سومین روز به تدریج کبودی کاهش یافته و از بین خواهد رفت.

کبودی پاسخ بدن به تغییراتی است که روی بافت و غضروف بینی ایجاد شده است و با رعایت کردن توصیه های که قبل و بعد از جراحی بینی توسط جراح بینی بیان می شود، برطرف خواهد شد.

کلام آخر

تورم بعد جراحی زیبایی بینی از مواردی می باشد که بایدبا آن کنار بیاید. البته همانطور که بیان شد این تورم در افراد مختلف متفاوت خواهد بود و تنها راه کاهش آن پیروی دقیق از دستورالعمل های بهترین جراح بینی در تهران می باشد.

دکتر سپیده فاضلی

متخصص گوش، حلق و بینی
- دارای بورد تخصصی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *