تزریق بوتاکس خط اخم
۶ دقیقه
تزریق بوتاکس خط اخم

تزریق بوتاکس خط اخم

آنچه می خوانید...

تزریق بوتاکس خط اخم یکی از روش های زیبایی صورت است که به منظور از بین بردن خط اخم مورد استفاده قرار می گیرد.خط اخم یا خطوط یازده به خطوط عمودی گفته می‌شود که هنگام اخم کردن در فاصله بین بینی و ابروها به علت انقباض دو عضله صورت (عضلات پروسروس و کروگیتور) ایجاد می‌شود. محل دقیق این عضلات در بالای بینی و پایین پیشانی می‌باشد.

عضلات نام برده شده در ایجاد حالات مختلف چهره دخیل هستند. در سنین جوانی به صورت خطوطی محو نمایان می‌شوند که تنها در مواقع اخم کردن و خمیازه کشیدن به وضوح دیده می‌شوند و پس از آن به سرعت ناپدید می‌شوند.

 اما با افزایش سن و سایر عوامل تاثیرگذار دیگر خطوط اخم به مرور عمیق‌تر می‌شوند و حتی در مواقعی که اخم نمی‌کنیم به صورت واضح روی صورت باقی می‌مانند.

همان طور که از اسم این خطوط مشخص است و به خطوط اخم معروف می‌باشند، وجود همیشگی آن ها در ناحیه صورت باعث می‌شود چهره‌ی فرد در همه‌ی حالات عصبانی به نظر برسد که مسلماً در زیبایی فرد تأثیر منفی دارد.

عوارض بوتاکس خط اخم

علل ایجاد خطوط اخم

همان طور که اشاره کردیم خطوط اخم به عنوان جزئی از تغییراتی که با افزایش سن ایجاد می‌شود به وجود می‌آید. اما عوامل دیگری نیز ممکن است باعث شود قبل از رسیدن به سنین میانسالی این خطوط در چهره پدیدار شوند. برخی از آن‌ها عبارتند از:

  • افرادی که در اکثر مواقع اخم می‌کنند با درگیر کردن ماهیچه‌های این ناحیه باعث می‌شوند خطوط اخم در چهره‌ی آن‌ها زودتر ایجاد شود.
  • پیری زودرس: پروتئین‌های پوست مانند الاستین و کلاژن در حفظ شادابی و جوانی پوست نقش کلیدی را بر عهده دارند. در افرادی که دچار پیری زودرس می‌شوند پوست خاصیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهد و سرعت بازسازی توسط پروتئین‌های ذکر شده به شدت کاهش می‌یابد در نتیجه خطوط چین و چروک مانند خط اخم در برخی افراد قبل از رسیدن به سنین میانسالی ایجاد می‌شود.

به هر حال چه به مرور زمان یا به دلیل عوامل دیگری دچار خط اخم هستید باید بدانید که در سال‌های اخیر روش‌های متعددی جهت برطرف کردن این خطوط و بازگرداندن زیبایی و شادابی به چهره‌ی شما فراهم شده است که برخی از آن‌ها عبارتند از:

  • تزریق بوتاکس
  • تزریق فیلرهای پوستی
  • درمان‌های پوستی مانند میکرودرم ابریژن
  • لیزر درمانی جهت ترمیم پوست
  • جراحی لیفت ابرو

در ادامه به بررسی تزریق بوتاکس خط اخم جهت برطرف کردن خطوط ما بین ابرو می‌پردازیم.

بوتاکس در سال ۲۰۰۲ از سازمان غذا و داروی آمریکا تائیدیه تزریق را دریافت کرد و کاربردهای فراوانی در زمینه‌های پزشکی و زیبایی دارد. یکی از کاربردهای آن برطرف کردن خطوط چین و چروک صورت از جمله خط اخم می‌باشد.

مزایای تزریق بوتاکس برای از بین بردن خط اخم

  • بوتاکس یک روش کم تهاجمی می‌‌باشد و نسبت به روش‌های جراحی عوارض بسیار کمتری دارد.
  • مدت زمان تزریق بوتاکس بسیار کوتاه می‌باشد.
  • احتیاجی به استراحت و زمان بهبودی ندارد و بلافاصله پس از تزریق می‌توانید فعالیت‌های روزمره‌ی خود را انجام دهید.

مراحل تزریق بوتاکس خط اخم

پس از ضدعفونی صورت با توجه به عمق خطوط، پزشک میزان لازم از بوتاکس را در ناحیه بین در ابرو تزریق می‌نماید. تزریق‌ها روی پنج الی هفت ماهیچه‌ای که نقش اصلی در ایجاد خط اخم دارند انجام می‌شود. محل تزریق با توجه به آناتومی چهره‌ی شما ممکن است کمی تغییر کند. در بعضی موارد لازم است تزریق‌های اضافی در قسمت داخلی ابرو و بالای بینی نیز انجام شود. بنابراین بسیار مهم است که تزریق توسط پزشک متخصص که به آناتومی چهره‌ی بیمار آشنایی کامل دارد انجام شود.

نوروتوکسین موجود در بوتاکس سبب شل شدن عضلات می‌شود. در کمتر از ۲۴ تا ۴۸ ساعت نتایج تزریق روی خطوط خط اخم نمایان می‌شود. حدود ۷ تا ۱۴ روز طول می‌کشد تا نتایج به صورت کامل روی چهره‌ی شما دیده شود.

این تزریق دردناک نبوده و اکثر بیماران میزان درد را قابل تحمل توصیف کرده‌اند.

عوارض پس از تزریق بوتاکس خط اخم

  • برجستگی‌های کوچک قرمز رنگی که مانند نیش پشه می‌باشند ممکن است پس از تزریق در محل باقی بماند که در عرض کمتر از یک ساعت از بین خواهند رفت.
  • مقداری کبودی ممکن است در یکی دو روز اول در ناحیه بین دو ابرو داشته باشید که به مرور زمان برطرف می‌شوند.
  • سردرد

مراقبت‌های پس از تزریق بوتاکس

  • تا ۴ روز از لمس ناحیه‌ی تزریق یا ماساژ دادن آن خودداری نمایید.
  • هنگام خوابیدن به سمت صورت دراز نکشید.
  • استفاده از هرگونه پماد، کرم، پودر، لوسیون و مواد آرایشی و بهداشتی دیگر در محدوده‌ی تزریق به مدت دو روز ممنوع می‌باشد.
  • از قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید اجتناب ورزید.
مدت زمان تاثیر بوتاکس خط اخم

مدت زمان تاثیر بوتاکس خط اخم

زمان ماندگاری تزریق بوتاکس حدود ۴ تا ۶ ماه می‌باشد و پس از آن در صورت رضایت از تزریق قبلی می‌توانید تزریق دیگری را انجام دهید. در واقع برای از بین بردن خط اخم شما نیاز دارید که سالیانه حدود دو الی سه تزریق بوتاکس در ناحیه خط اخم خود داشته باشید.

قیمت بوتاکس خط اخم

هزینه تزریق بوتاکس خط اخم بسیار کمتر از عمل های زیبایی دیگر است و قیمت آن بستگی به موارد مختلفی دارد.

اگر تصمیم به تزریق بوتاکس خط اخم گرفته اید بهتراست که به یک فرد متخصص مراجعه کنید. ممکن است گاهی با دیدن قیمتهای ارزان وسوسه شوید و کمیت را فدای کیفیت کنید.

اما ازآنجایی که این عمل بسیار حساس است توصیه می کنیم که حتما به یک فرد متخصص مراجعه کنید.

عواملی که در تعیین قیمت بوتاکس خط اخم نقش مهمی دارند شامل موارد زیر است:

  • میزان شدت خطوط بین ابرو (خط اخم)
  • بر اساس تعداد واحدهای تزریق یا نواحی تزریق شده
  • با توجه به تعداد چین وچروک ها
  • بر اساس موقعیت مکانی ارائه دهنده خدمات
  • با توجه به تجربه وصلاحیت فرد متخصص

و در نهایت باید بگوییم که قیمت تزریق بوتاکس ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد و عوامل متغیر دیگری نیز درآن نقش داشته باشند.

تزریق بوتاکس یک هنر است که باید توسط یک فرد هنرمند انجام شود. بنابراین اگر تصمیم به تزریق بوتاکس دارید بهتراست که به سراغ افراد باتجربه بروید.

در پایان امیدواریم که با خواندن این مقاله توانسته باشیم به شما درانتخاب بهتر برای رسیدن به زیبایی بیشتر کمک کرده باشیم.

دکتر سپیده فاضلی

متخصص گوش، حلق و بینی
- دارای بورد تخصصی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *