جراحی آندوسکوپی سینوس
جراحی آندوسکوپی سینوس

جراحی آندوسکوپی سینوس روشی است که برای رفع انسداد سینوس ها استفاده می شود. این انسدادها ممکن است باعث درد، زهکشی، عفونت های مکرر، اختلال در تنفس یا از دست دادن بویایی شوند.

جراحی آندوسکوپی سینوس برای تسکین علائم مرتبط با موارد زیر استفاده می شود:

• سینوزیت و پولیپ بینی
  • گرفتگی بینی
  • عفونت های مکرر یا مزمن سینوسی
  • تومورهای بینی
آندوسکوپی سینوس

اهداف جراحی آندوسکوپی سینوس

این روش برای بهبود زهکشی سینوس ها و بهبود جریان هوا از طریق بینی طراحی شده است. اهداف جراحی آندوسکوپی سینوس عبارتند از:

• کاهش تعداد و شدت عفونت های سینوسی
  • بهبود علائم مرتبط با سینوزیت
  • بهبود جریان هوا از طریق بینی
  • بهبود حس بویایی
  • دسترسی به شستشوی بینی برای رسیدن به حفره های سینوسی برای تمیز کردن و تحویل دارو

چگونه برای جراحی آندوسکوپی سینوس آماده شوم؟

از آنجایی که از بیهوشی عمومی استفاده می شود، به شما دستور داده می شود که از نیمه شب قبل از عمل، غذا نخورید و ننوشید. تیم جراحی شما را از هرگونه آمادگی دیگر برای جراحی مطلع خواهند کرد.

این توصیه ها می تواند شامل موارد زیر باشد:

• اگر سیگار می کشید، حداقل سه هفته قبل از عمل، سیگار را ترک کنید. سیگار کشیدن می تواند علائم سینوس شما را بدتر کند.
  • حداقل ۱۰ روز قبل از جراحی آسپرین مصرف نکنید. حتی مقادیر کم آسپرین می تواند میزان خونریزی شما را در حین و بعد از جراحی افزایش دهد.

جراحی آندوسکوپی سینوس چگونه انجام می شود؟

جراحی آندوسکوپی سینوس معمولاً به صورت سرپایی انجام می شود. این شامل بریدن پوست نمی شود، زیرا به طور کامل از طریق سوراخ های بینی انجام می شود. اکثر افراد می توانند در همان روز به خانه برگردند.

جراح سینوس از یک آندوسکوپ (یک میله دوربین نازک با یک نور در انتهای آن)  برای بزرگنمایی و دیدن بهتر بافت های سینوس استفاده می کند.

ابزارهای تخصصی با از بین بردن ایمن و موثر علل انسداد سینوس مانند تورم غشای مخاطی، پولیپ بینی و بافت اسکار، سینوس ها را به طور گسترده باز می کنند.

همچنین در صورت لزوم از ابزارهای تخصصی برای صاف کردن سپتوم و کاهش اندازه شاخک ها (ساختارهای استخوانی داخل سینوس ها) استفاده می شود.

بعد از عمل جراحی آندوسکوپی سینوس چه اتفاقی می افتد؟

شما مدتی را در اتاق ریکاوری سپری خواهید کرد تا پزشکتان بتواند وضعیت شما را کنترل کند. بعد از جراحی نمی‌توانید رانندگی کنید، بنابراین به کسی نیاز دارید که شما را به خانه ببرد و همان شب اول با شما بماند.

پزشک در مورد اینکه پس از جراحی چه انتظاری  باید داشته باشید به شما توضیح خواهد داد که شامل موارد زیر است:

• حداقل تا هفت روز از دمیدن بینی خودداری کنید. اگر نیاز به عطسه دارید، دهان خود را باز نگه دارید یا داخل آستین یا دستمال کاغذی خود عطسه کنید.
  • هنگامی که عطسه می کنید، ممکن است ترشحات خونی یا مخاط را خارج کنید. این ممکن است تا چند هفته در حالی که سینوس‌های شما بهبود می‌یابند ادامه یابد.
  • تا ۱۰ روزبعداز جراحی از فعالیت های شدید اجتناب کنید.
  • پزشک شما ممکن است به شما توصیه کند که بینی و سینوس های خود را با آب نمک شستشو دهید.

بهبودی بعد از جراحی آندوسکوپی سینوس

پس از جراحی سینوس، مقداری احساس احتقان خواهید کرد که به مرور زمان فروکش می کند – معمولاً در عرض یک تا دو هفته.

ممکن است چند ماه طول بکشد تا احساس کنید که به حالت عادی بازگشته اید. اکثر مردم در عرض یک هفته یا بیشتر به مدرسه یا کار باز می گردند و در عرض دو هفته به روال عادی خود ادامه می دهند.

پس از جراحی سینوس، پزشک به شما توصیه می کند:

• برای شستن سینوس ها از یک شستشوی نمکی با حجم زیاد استفاده کنید
  • برای جلوگیری از عفونت و ناراحتی، داروهای تجویز شده را رعایت کنید

شستشوی بینی بعد از جراحی آندوسکوپی سینوس

شستشوی بینی بعد از جراحی سینوس برای جلوگیری از عفونت و از بین بردن مخاط باقی مانده در سینوس ها مهم است. پزشک ممکن است داروهایی را برای استفاده در شستشوی بینی تجویز کند.

انواع مختلفی از سیستم ها مانند لامپ، گلدان نتی، بطری فشاری و سرنگ وجود دارد. برای شستن سینوس ها با استفاده از یکی از این سیستم ها، معمولاً از محلول نمک و آب به طور مکرر بینی شستشو داده می شود تا مخاط باقی مانده خارج شوند.

همانطور که سینوس های خود را شستشو می دهید، به جلو خم شوید تا محلول از بینی و دهان شما خارج شود.

عوارض جراحی آندوسکوپی سینوس

تمام جراحی ها با عوارض و خطرات احتمالی همراه هستند. در بیشتر موارد، جراحی سینوس عوارض نسبتا کمی دارد. اما چند موردی که ممکن است تجربه کنید عبارتند از:

• از دست دادن تمام یا بخشی از حس بویایی
  • ریزش اشک چشم یا التهاب سینوس که ممکن است باعث پارگی چشمان شما شود.
  • خونریزی شدید غیر معمول. در حالی که خطر خونریزی شدید کم است، ممکن است بیش از حد معمول خونریزی کنید.
  • نشت مایع مغزی نخاعی که یک عارضه نادر است و بر مایع اطراف مغز شما تأثیر می گذارد. اگر نشت کند، ممکن است به مننژیت یا التهاب مغز مبتلا شوید.
  • تعداد کمی از افراد پس از جراحی ممکن است دچار مشکلات بینایی یاد دوبینی شوند.