خونریزی بعد از عمل بینی
۶ دقیقه
خونریزی بعد از عمل بینی

خونریزی بعد از عمل بینی

آنچه می خوانید...

خونریزی بعد از عمل بینی ممکن است به دلیل وجود برخی بیماری های زمینه ای در زیباجو باشد. در این موارد ابتدا باید علت خونریزی را پیدا کرد، سپس برای درمان و قطع خونریزی اقدام کنید.

دلایل خونریزی بعد از عمل بینی

دلایل خونریزی بعد از عمل بینی

دلایلی که می تواند باعث خونریزی بعد از جراحی بینی شود شامل موارد زیر است:

فشار خون

فشار خون بالا، می تواند باعث خونریزی بعد از جراحی بینی شود. شما باید تا ده روز پس از جراحی بینی از فعالیت هایی که باعث افزایش فشار خون شما می شود، مانند پیاده روی سریع، اجتناب کنید.

 اگر فشار خون بالا دارید، قبل از جراحی بینی به پزشک خود اطلاع دهید، تا پزشک شما را در رابطه با اقدامات لازم راهنمایی کند. همچنین شما باید پس از انجام عمل بینی توصیه های لازم برای جلوگیری از خونریزی بینی به دلیل فشار خون بالا را رعایت کنید.

آسپرین یا داروهای ضد انعقاد

بعد از جراحی بینی از آسپرین یا داروهای ضد انعقاد یا ویتامین E استفاده نکنید چرا که باعث خونریزی بعد از عمل بینی می شود. باید توجه داشته باشید که حدود سه هفته قبل از عمل بینی باید مصرف این داروها را قطع کنید.

انحراف شدید بینی

خونریزی بعد از عمل بینی معمولاً در افرادی که انحراف شدید بینی دارند بیشتر است. انحراف شدید بینی باعث می شود که پزشک اقدامات بیشتری برای بهبود انحراف بینی و رفع مشکلات تنفسی بیمار انجام دهد.

تامپون بینی

در مواردی که بعد از جراحی بینی خونریزی مشاهده می شود. پزشک ممکن است برای حل مشکل خونریزی تامپون بینی شما را بردارد.

خشک شدن بیش از حد بینی

خشک شدن بیش از حد بینی نیز می تواند باعث خونریزی بعد از عمل بینی شود. در این صورت توصیه می شود بعد از جراحی زیبایی بینی، روزی ۳ بار بینی خود را با سرم شستشو دهید.

پس با توجه به موارد فوق، اگر  بعد از جراحی بینی دچار خونریزی شدید. مشاهده کردید. ابتدا باید به دنبال علت خونریزی باشید. سپس با توجه به موارد گفته شده یا مشورت با پزشک خود نسبت به رفع مشکل خونریزی اقدام نمایید.

پیشگیری از خونریزی بعد از عمل بینی

۱- در روز جراحی و ۴ ساعت بعد از عمل می توانید مایعات و غذای بسیار نرم میل کنید.

۲- پس از جراحی در منزل استراحت کنید، با استفاده از دو یا چند بالش سر خود را بالا نگه دارید. ضمنا روز بعد از عمل، پیاده روی سبک مجاز است.

۳- پس از به هوش آمدن کامل، مصرف داروهای تجویز شده توسط پزشک را شروع کنید و به برنامه دارویی خود پایبند باشید (البته اکثر بیماران اصلاً به هیچ دارویی نیاز ندارند).

پزشک ممکن است استامینوفن ۵۰۰ میلی گرمی را تجویز کند که باید هر ۴ تا ۶ ساعت مصرف شود تا درد پس از عمل کاهش یابد. در این مدت الکل ننوشید زیرا با برخی داروها از جمله استامینوفن که برای کلیه های شما مضر است تداخل دارد.

۴- روز بعد از جراحی پانسمان زیر بینی را بردارید (در صورت وجود) و حداقل روزی ۵ بار داخل بینی را با محلول شستشو و سرنگی که در اختیار شما قرار داده شده بشویید و ۳ بار به نواحی بخیه شده پماد بزنید.

۵- ترشحات بینی تا ۴۸ ساعت بعد از جراحی طبیعی است، و می توانید پانسمان بینی را تعویض کنید..

۶- در ۴۸ ساعت اول پس از جراحی، کمپرس سرد را روی بینی و چشم ها قرار دهید. سپس به مدت ۴۸ ساعت دیگر از کمپرس گرم استفاده کنید (کمپرس را زیاد روی بینی فشار ندهید).

۷- از روز سوم پس از جراحی روزانه ۳۰ دقیقه پیاده روی داشته باشید.

۸- عطسه ممکن است بر برخی افراد پس از جراحی تاثیر بگذارد. با دهان باز عطسه کنید تا فشاری به بینی شما وارد نشود.

۹- در روز ۵ تا ۷ بعد از جراحی برای برداشتن گچ، آتل و بخیه بینی به پزشک مراجعه کنید. قبل از مراجعه به کلینیک حتما حمام کنید، اما گچ را خودتان خارج نکنید. با این حال، اگر به طور ناخواسته گچ برداشته شد، نگران نباشید و بلافاصله به کلینیک مراجعه کنید.

۱۰- در صورت وجود تامپون در بینی، پزشک شما را از زمان برداشتن آن مطلع می کند.

۱۱- هنگام مراجعه به کلینیک برای کشیدن بخیه مقداری آب میوه و شکلات همراه داشته باشید.

۱۲- بعد از برداشتن پانسمان ممکن است تغییر رنگی در پوست بینی، چشم و لب بالایی شما ایجاد شود. جای نگرانی نیست زیرا معمولاً ۲-۳ هفته پس از جراحی ناپدید می شود.

۱۳- تا یک یا دو هفته بعد از جراحی رانندگی نکنید.

۱۴- توصیه می شود ۲ تا ۳ هفته قبل و بعد از جراحی سیگار را ترک کنید زیرا نیکوتین روند بهبودی را کند می کند و خطر بروز عوارض را افزایش می دهد.

۱۵- تورم و کبودی بعد از جراحی بینی شایع است. تورم به تدریج در ماه اول تا حدودی کاهش می یابد، اما چند ماه طول می کشد تا کاملاً از بین برود. بهترین درمان برای ورم، گذشت زمان است. کبودی در عرض ۲-۳ هفته پس از جراحی کاهش می یابد.

۱۶- تورم و کبودی زیر چشم نیز از عوارض شایع جراحی بینی است که معمولاً طی ۲ تا ۳ هفته اول پس از جراحی کاهش می یابد. پس نگران نباشید.

۱۷- مصرف آسپرین و ایبوپروفن را از دو هفته قبل از عمل تا دو هفته بعد از آن قطع کنید.

۱۸- به مدت ۱ ماه از ورزش خودداری کنید. پس از یک ماه، ورزش های سبک مانند شنا و تردمیل مجاز است (غواصی ممنوع). به مدت ۶ ماه از ورزش های توپی و تماسی خودداری کنید.

۱۹- لباس راحت بپوشید. تا دو هفته پس از جراحی از لباس های پیراهن کش و تی شرت و سایر لباس هایی که باید روی سر خود کشیده شوند خودداری کنید.

۲۰- شستن موها حتی در هفته اول بعد از جراحی که آتل در بینی دارید مجاز است. فقط مطمئن شوید که اسپلینت خیس نشود.

خونریزی در حین جراحی بینی

به طور معمول، رگ های خونی زیادی در بینی وجود دارد. پارگی یا آسیب به هر یک از این رگ های خونی می تواند باعث خونریزی بینی شود. جراح تمام تلاش خود را می کند که در حین جراحی به رگ های خونی ضربه نزند تا میزان خونریزی به حداقل برسد.

خونریزی در حین جراحی بینی

 به طور متوسط هر فرد در حین جراحی بینی حدود ۵۰ میلی لیتر خون از دست می دهد. این مقدار برای جراحی بینی مقدار متعادل و کمی است. در برخی موارد ممکن است بیمار در حین عمل بینی به دلیل فشار خون، خون بیشتری از دست بدهد.

 در صورتی که پزشک قبل از جراحی بینی سعی می کند فشار خون بیمار را کنترل کند. تا از دست دادن خون بیمار در حین جراحی به حداقل برسد.

دکتر سپیده فاضلی

متخصص گوش، حلق و بینی
- دارای بورد تخصصی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *