رفع کبودی بعد از عمل بینی
۶ دقیقه
رفع کبودی بعد از عمل بینی

رفع کبودی بعد از عمل بینی

آنچه می خوانید...

رفع کبودی بعد از عمل بینی یکی از نگرانی های عمده افرادی است که عمل جراحی بینی انجام می دهند. کبودی زیر چشم و استخوان گونه یکی ازعوارض جانبی مورد انتظار و شایع جراحی بینی است و بخشی از روند بهبودی بدن است.

دراین مقاله قصد داریم به طور کامل در مورد این عارضه و نحوه پیشگیری و درمان آن با شما عزیزان صحبت کنیم. پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

پیشگیری از کبودی بعد از عمل بینی

کبودی بعد از عمل بینی چگونه است؟

اکثریت قریب به اتفاق بیمارانی که عمل جراحی زیبایی بینی را توسط جراح پلاستیک ماهر و با تجربه انجام می دهند، پس از حدود یک هفته کبودی کمی دارند. اما  تعداد کمی از این افراد کبودی شدید را تجربه می کنند.

در برخی موارد، کبودی شدید خارج از کنترل جراح و بیمار است. برای مثال، بیماران مسن به راحتی دچار کبودی می شوند، زیرا رگ ‌های خونی با افزایش سن شکننده ‌تر می‌شوند. همچنین، بیماران مبتلا به اختلالات خونریزی یا کسانی که داروهایی برای رقیق کردن خون مصرف می‌کنند، احتمالاً بعد از جراحی بینی، کبودی بیشتری را تجربه خواهند کرد.

این عوامل به این معنی نیست که جراحی نمی تواند انجام شود، اما مهم است که همه چیز را با جراح در میان بگذارید تا اقدامات احتیاطی مناسب انجام شود. همچنین برای بیماران مهم است که دستورالعمل‌ های جراح خود را دنبال کنند تا کبودی را به حداقل برسانند و بهبودی را سریعتر پس از جراحی بینی انجام دهند.

علت کبودی بینی بعد از جراحی بینی چیست؟

  1. وضعیت سیستم انعقاد خون: افراد باید به مدت دو هفته قبل و بعد از جراحی بینی از مصرف داروهایی مانند آسپرین و ایبوپروفن که باعث اختلال در انعقاد خون می شوند خودداری کنند.
  2. نشت خون از مویرگ ها به بافت های زیر پوست بینی: بعد از عمل بینی احتمال وجود خون مردگی در چشم ها وجود دارد.
  3. نوع جراحی بینی (باز یا بسته): بسته به ساختار و نوع بینی و میزان دستکاری و تغییراتی که در اسکلت و ساختار بینی ایجاد خواهد شد.

بیشتر بخوانید: قاعدگی قبل از عمل بینی

پیشگیری از کبودی بعد از عمل بینی

 پس از ارزیابی سلامت و شرایط بیمار، احتمالاً جراح بینی برخی از روش ‌های زیر را برای جلوگیری از کبودی توصیه می‌ کند:

۱.از مصرف داروهای رقیق کننده خون خودداری کنید

 در واقع فقط در صورتی که غیر ضروری باشند می توانید داروی خود را قطع کنید. بدیهی است که هر دارویی که برای حفظ سلامتی حیاتی است نباید قطع شود. با این حال، در صورت امکان، داروهای رقیق کننده خون – از جمله قرص های بدون نسخه مانند آسپرین و ایبوپروفن – باید حداقل دو هفته قبل از جراحی بینی قطع شوند.

 این به این دلیل است که این داروها می ‌توانند باعث نشت خون بیشتر از رگ‌های خونی در طول عمل شوند که باعث افزایش کبودی می ‌شود. از مصرف مقادیر زیاد ویتامین E ، جینسینگ و روغن ماهی خودداری کنید که همگی می توانند باعث خونریزی شوند. این موارد شامل توقف مصرف هر گونه مولتی ویتامین، گیاه یا چای حاوی این مواد است.

۲. دو تا سه هفته قبل و بعد از جراحی بینی از کشیدن سیگار و مصرف الکل خودداری کنید

نیکوتین به عنوان یک منقبض کننده عروق عمل می کند که جریان خون را به بافت کاهش می دهد و از بهبودی جلوگیری می کند. مصرف الکل همچنین می تواند خطر عوارض حین جراحی را افزایش دهد و هرگز نباید همراه با مسکن های تجویزی مصرف شود.

۳.تأثیر مهارت جراح در پیشگیری از کبودی بعد از عمل بینی

به غیر از رعایت دستورالعمل های قبل و بعد از جراحی بینی، مهمترین عامل در به حداقل رساندن کبودی، مهارت خود جراح است. یک جراح آگاه و مجرب می ‌تواند تعداد و شدت بریدگی‌ها و شکستگی‌ های مورد نیاز برای تغییر شکل بینی را کاهش دهد.

وی همچنین می ‌تواند یکپارچگی بافت اطراف و ساختارهای استخوانی را حفظ کند. به حداقل رساندن ضربه وارد شده به بینی در طول عمل، کلید کاهش کبودی بعد از جراحی است.

به طور کلی، ترس در مورد کبودی بی ‌اساس نیست، اما نباید کسی را از مراجعه به جراحی بینی منصرف کند. با انتخاب بهترین جراح بینی درتهران و پیروی از دستورالعمل های قبل و بعد از جراحی، بیماران باید بتوانند در عرض حدود یک هفته هرگونه کبودی قابل توجه را به حداقل برسانند.

نحوه رفع کبودی بعد از عمل بینی

نحوه رفع کبودی بعد از عمل بینی

  • استفاده از کمپرس سرد

حداقل دو روز پس از جراحی بینی، کیسه های یخ یا کمپرس سرد را روی ناحیه گونه قرار دهید. سرما باعث کاهش تورم و بهبود سریعتر کبودی ها می شود.

  • برای کاهش تورم و کاهش کبودی سر خود را بالا نگه دارید.

آیا بعد از جراحی بینی کبودی و سیاهی اطراف چشم خواهم داشت؟

طبیعی است که شما مشتاق باشید که فوراً نتایج جراحی بینی خود را ببینید، اما روند بهبودی نیاز به زمان دارد. در طول ریکاوری جراحی بینی، عوارض جانبی مرتبط با این عمل زیبایی به طور کلی حداقل است برخی از عوارض رایج بعد از عمل بینی عبارتند از:

  • درد و ناراحتی خفیف برای چند روز
  • خونریزی خفیف بینی در حالی که رگ های خونی در بینی سعی در بهبود دارند
  • بی حسی یا سوزن سوزن شدن در اطراف بینی یا لب بالایی
  • تورم خفیف تا متوسط
  • کبودی خفیف تا متوسط اطراف چشم

روند بهبود کبودی ناشی از جراحی بینی چگونه است؟

  • کبودی ناشی از جراحی بینی بلافاصله مشخص نمی شود و به شرح زیر است:
  • روز اول جراحی بینی شدیدترین کبودی و رنگ ارغوانی است.
  • در روز دوم پس از جراحی، کبودی به اوج خود می رسد.
  • و از روز سوم بعد از عمل به تدریج کبودی شروع به کاهش می کند.
  • اما پس از یک هفته جراحی بینی، کبودی از بین می رود.

چه چیزهایی باعث افزایش کبودی بعد از جراحی بینی می شود؟

  • حرکت بیش از حد صورت (حرف زدن و خندیدن بیش از حد)
  • خوابیدن به پهلو یا شکم
  • بلند کردن اجسام سنگین

مراقبت های قبل از عمل برای رفع کبودی بعد ازعمل بینی

دو هفته قبل از جراحی بینی این نکات را رعایت کنید:

  • از مصرف داروهایی مانند آسپرین و ایبوپروفن که خون را رقیق می کنند خودداری کنید.
  • از مصرف تمام مکمل های گیاهی یا مولتی ویتامین ها خودداری کنید.
  • از مصرف سیگار و الکل خودداری کنید.

دکتر سپیده فاضلی

متخصص گوش، حلق و بینی
- دارای بورد تخصصی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *