لوگو دکتر سپیده فاضلی
جراحی بینی طبیعی + نمونه کارهای جراح
۹ دقیقه
جراحی-بینی

جراحی بینی طبیعی + نمونه کارهای جراح

آنچه می خوانید...

جراحی بینی طبیعی، می تواند عملکرد و ظاهر بینی را بهبود بخشد. جراحی بینی طبیعی یک گزینه محبوب برای بیمارانی است که به دنبال بینی طبیعی هستند و از اندازه و یا شکل بینی خود ناراضی هستند. با این حال علاوه بر مزایای شناخته شده این روش، جراحی بینی طبیعی به گونه ای تکامل یافته است که کاربرد های بسیار متنوع تری دارد، مانند بهبود عملکرد بینی پس از ضربه یا بیماری و کمک به مشکلات تنفسی که بر خواب و توانایی شما در ورزش کردن تاثیر می گذارد.

جراحی-بینی-طبیعی
عمل-بینی-طبیعی

جراحی بینی طبیعی چیست؟

رینوپلاستی طبیعی، یک عمل زیبایی با هدف بهبود ظاهر بینی و حفظ نتیجه طبیعی و هماهنگ انجام می شود. مانند جراحی بینی سنتی که شامل تغییر شکل بینی از طریق برش ها و بازسازی استخوان و غضروف زیرین است، عمل می شود، اما به شکلی طبیعی در می آید.

جراحی بینی طبیعی، بهترین جراحی بینی

وقتی نوبت به تعیین بهترین جراحی بینی میرسد، درک این نکته ضروری است که افراد مختلف اهداف و الزامات متفاوتی دارند. بهترین عمل بینی برای یک فرد با دیگری متفاوت است و پزشک طبق معاینه هر بیمار، نوع جراحی را مشخص میکند، انواع جراحی بینی شامل:

رینوپلاستی طبیعی:

 رینوپلاستی طبیعی که با نام جراحی زیبایی بینی نیز شناخته می شود، شامل ایجاد برش هایی برای دسترسی به استخوان زیرین و ساختار غضروف بینی است. امکان تغییر شکل و اصلاح کل بینی، رفع نگرانی های مختلف مانند کاهش قوز، اصلاح نوک بینی، اصلاح عدم تقارن و یا تنظیم اندازه بینی را فراهم می کند. 

رینوپلاستی طبیعی بسته:

 رینوپلاستی طبیعی بسته یک تکنیک جراحی است که در آن تمام برش ها در داخل بینی بدون برش خارجی ایجاد می شود. این روش می‌تواند منجر به زخم‌های کمتر قابل مشاهده و بهبود سریع‌تر در مقایسه با رینوپلاستی باز شود که شامل برش اضافی روی کلوملا است.

رینوپلاستی طبیعی باز:

 جراحی بینی باز شامل یک برش اضافی روی کلوملا است که امکان دسترسی و دید بهتر را در طول جراحی فراهم می کند. این تکنیک اغلب برای موارد پیچیده تری که نیاز به تغییر شکل یا بازسازی گسترده دارند، ترجیح داده می شود. این به جراح اجازه می دهد تا دید مستقیمی از ساختارهای بینی داشته باشد و تغییرات دقیق را تسهیل می کند.

مهم است که با یک جراح ماهر و با تجربه متخصص در جراحی بینی مشورت کنید تا مناسب ترین روش را برای نیازها و اهداف خاص خود تعیین کنید. آنها ساختار صورت شما را ارزیابی میکنند، نتایج مورد نظر شما را مورد بحث قرار می دهند و توصیه های شخصی بر اساس تخصص و شرایط فردی به شما ارائه می دهند.

حقایقی در مورد جراحی بینی طبیعی

قبل از جراحی بینی طبیعی، جراح  باید اطمینان حاصل کند که بیمار  به طور کامل این عمل و خطرات و مزایای آن را درک کرده است. در حالی که عمل بینی طبیعی یک روش بی خطر است، مهم است که جراحی توسط متخصص انجام شود. قبل از عمل بینی باید  تصویربرداری سه بعدی انجام شود تابه  بیماران نشان داده شود که بینی آنها چگونه است. همچنین بهترین جراح بینی در تهران می تواند مدل هایی از بینی را که قبلا جراحی کرده است، به عنوان نمونه به بیماران نشان دهد. انجام این کار ها می تواند به بیماران و تیم جراحی کمک کند تا اهداف جراحی را بهتر بیان کنند. تجسم نتایج پیش بینی شده به بیماران کمک می کند تا احساس راحتی بیشتری در مورد جراحی داشته باشند.

تغییر شکل بینی و صورت با جراحی بینی طبیعی

اگر هدف از عمل بینی طبیعی، بهبود تنفس است، پزشک در این روش قوز بینی را بر می دارد و برای برطرف کردن برآمدگی و اندازه بینی، در صورت نیاز سوراخ های بینی را کوچک یا بزرگ می کند.

مدت زمان عمل بینی طبیعی معمولا بین ۲ ساعت طول میکشد. اگر نیاز به جراحی بسته باشد، تنها برش هایی در سوراخ بینی ایجاد می شود. اما در روش باز یک برش در بافت و داخل  بین سوراخ های بینی  ایجاد می شود. این برش های به خوبی بهبود می یابد و به سختی قابل مشاهده هستند.

اگر غضروف اضافی برای بزرگ کردن بینی نیاز باشد، اغلب از تیغه بینی بیمار گرفته می شود. در رینوپلاستی ترمیمی که برای اصلاح بدشکلی های ناشی از عمل قبلی انجام می شود، این غضروف ممکن است از گوش یا دنده گرفته شود. به دلیل نیاز به غضروف، جراحی زیبایی بینی طبیعی روشی دشوار برای انجام است، بنابراین مهم است که توسط یک جراح ماهر انجام شود.

جراحی بینی طبیعی

بهبودی بعد از جراحی بینی طبیعی

پس  از عمل بینی طبیعی، اکثر بیماران ناراحتی خفیف تا متوسط را تجربه می کنند که با دارو قابل درمان است. با این حال، بعد از عمل وجود کبودی و آتل داخل بینی، بیرون رفتن برای بیمار کمی ناراحت کننده است.

بیماران باید انتظار داشته باشند که برای محافظت از استخوان ها و غضروف بینی حدود یک هفته پس از جراحی بینی از آتل در داخل و خارج بینی استفاده کنند. همچنین بیماران تا یک ماه اول بعد از عمل بینی طبیعی باید از ورزش کردن های سریع بپرهیزند و  از عینک زدن خودداری کنند.

بینی ساختار پیچیده ای است که از غضروف و استخوان ظریف شناخته شده است. یک تغییر کوچک در یک قسمت از ساختار، بقیه قسمت های بینی را تحت تاثیر قرار می دهد. بنابراین عمل بینی طبیعی برای دستیابی به یک نتیجه طبیعی و کاربردی نیاز به تخصص دارد.

ویژگی جراحی بینی طبیعی

از ویژگی های جراحی بینی طبیعی می توان به عوامل زیر اشاره کرد:

  • بعد از عمل بینی طبییع، جراح سوراخ های بینی را خیلی کوچک نمی کند.
  • به علت کوچک بودن قوس پشت بینی، جراح در طول عمل بینی، زاویه مناسبی بین بینی و پیشانی ایجاد می کند.
  • واضح ترین علامت بینی طبیعی بینی فاصله بین لب بالایی و بینی است که بین ۹۰ تا ۹۵ درجه است و از سرریز شدن نوک بینی جلوگیری می کند.

تفاوت بین عمل بینی طبیعی و جراحی بینی فانتزی چیست؟

 قوس بزرگ روی بینی و سوراخ های بسیار کوچک، از ویژگی های بینی فانتزی هستند که در یک بینی معمولی دیده نمی شوند. فاصله بینی لب بالا و بینی در بینی طبیعی ۹۰ تا ۹۵ درجه است.

باتوجه به پوست ضخیم در بینی گوشتی، تغییرات زیادی در بینی در طی جراحی زیبایی بینی ایجاد نمی شود، زیرا افرادی که بینی گوشتی دارند مناسب ترین گزینه برای عمل بینی طبیعی هستند و نتیجه مطلوب تری خواهند داشت.

کلید موفقیت جراحی بینی، ظاهری طبیعی

بله، کلید موفقیت در رینوپلاستی طبیعی در واقع دستیابی به ظاهری طبیعی است که به طور یکپارچه با ویژگی های صورت فرد ترکیب می شود.

مراقبت های بعد از جراحی بینی طبیعی

پس از انجام یک جراحی بینی معمولی که به آن رینوپلاستی نیز گفته می شود، رعایت دستورالعمل های مراقبتی مناسب برای اطمینان از بهبودی مناسب و نتایج مطلوب بسیار مهم است. در اینجا چند دستورالعمل کلی وجود دارد که باید در نظر بگیرید:

  1. دستورالعمل های جراح خود را دنبال کنید: جراح شما دستورالعمل های خاص پس از عمل را متناسب با مورد شما در اختیار شما قرار می دهد. بسیار مهم است که این دستورالعمل ها را به دقت دنبال کنید، زیرا آنها به بهبودی کمک می کنند و خطر عوارض را به حداقل می رساند.
  1. داروهای تجویز شده را مصرف کنید: جراح شما داروهای ضد درد و آنتی بیوتیک ها را برای مدیریت ناراحتی و جلوگیری از عفونت تجویز می کند. این داروها را طبق دستور مصرف کنید.
  1. مدیریت تورم و کبودی: تورم و کبودی بعد از جراحی بینی شایع است. استفاده از کمپرس سرد، روی ناحیه می تواند به کاهش تورم و کبودی در روزهای اولیه پس از جراحی کمک کند. حتما توصیه های جراح خود را در مورد استفاده از سرما درمانی رعایت کنید.
  1. سر خود را بالا نگه دارید: خوابیدن با سر بالا روی بالش می تواند به کاهش تورم و بهبودی کمک کند. به طور کلی توصیه می شود در چند هفته اول پس از جراحی سر خود را بالا نگه دارید.
  1. از انجام فعالیت‌های سنگین اجتناب کنید: تا چند هفته پس از جراحی باید از انجام فعالیت‌های سنگین مانند بلند کردن اجسام سنگین یا ورزش‌های شدید اجتناب شود. جراح شما دستورالعمل های خاصی را در مورد زمان ایمن بودن از سرگیری فعالیت های بدنی ارائه می دهد.
  1. از بینی خود محافظت کنید: اقدامات احتیاطی را برای محافظت از بینی خود در برابر ضربه های تصادفی یا ضربه انجام دهید. از فعالیت هایی که می تواند بینی شما را در معرض خطر قرار دهد اجتناب کنید و هنگام شرکت در ورزش یا هر فعالیت دیگری که می تواند به طور مکرر به محل جراحی آسیب برساند محتاط باشید.
  1. پیروی از یک سبک زندگی سالم: حفظ یک سبک زندگی سالم، از جمله یک رژیم غذایی متعادل و ورزش منظم، می تواند به حمایت از روند کلی بهبودی شما کمک کند.
  1. در قرار ملاقات‌های بعدی شرکت کنید: قرار ملاقات‌های پیگیری برنامه‌ریزی شده را با جراح خود داشته باشید تا پیشرفت بهبودی خود را بررسی کنید و هرگونه نگرانی یا سوالی را که ممکن است داشته باشید برطرف کنید.

نتیجه گیری

در عمل بینی طبیعی، بیشتر جراح تمرکز بر اصلاح نقص بینی دارد تا هماهنگی خوبی در صورت ایجاد شود. دکتر سپیده فاضلی در مشاوره اولیه به ارزیابی ویژگی های بینی و صورت شما می پردازد. او با شما در مورد سابقه پزشکی  و اهداف شما برای این روش صحبت می کند.

سوالات متداول

دکتر سپیده فاضلی

متخصص گوش، حلق و بینی
- دارای بورد تخصصی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *